Název:
Pohled žáků na sociální faktory významně ovlivňující jejich motivaci k učení
Překlad názvu:
Pupils look at social factors significantly affecting their motivation for learning
Autoři:
Kohoutová, Veronika ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá pohledem žáků osmých tříd základní školy na sociální faktory, které významně ovlivňují jejich motivaci k učení. Práce má teoreticko-empirický charakter. Těžištěm teoretické části je ukotvení tématu, zaměřené na definování hlavních pojmů, jako jsou motivace a učení, sociální faktory, prostředí, socializace v období pubescence a vymezení hlavních sociálních faktorů ovlivňujících motivaci k učení. Cílem empirické části je zjistit, jakým způsobem sociální faktory (rodič, učitel, vrstevník) ovlivňují motivaci žáků 8. tříd k učení. Výzkumné šetření má kvalitativní charakter. Metodou sběru dat jsou polostrukturované rozhovory, které jsou analyzovány s využitím postupů zakotvené teorie. Rozhovory byly realizovány s deseti žáky 8. tříd základní školy. K hlavním zjištěním výzkumu patří, že nejvíce informanty motivují k učení rodiče. Učitelé jejich motivaci ovlivňují spíše negativně. Vrstevníci jsou faktorem, který dokáže motivovat vzájemnou pomocí s učením, ale také odlákat pozornost od učení. Dále bylo zjištěno, že existují rozdílné pohledy na vliv sociálních faktorů u žáků motivovaných vnitřně a žáků, kteří vnitřní motivaci k učení nemají. Na základě výzkumných zjištění, bylo vytvořeno doporučení pro rodiče a učitele. Klíčová slova Sociální faktory, prostředí, rodič, učitel, žák,...Presented thesis deals with the eighth-grade elementary school pupils' view on social factors significantly affecting their learning motivation. The paper is of theoreticaly-empirical character. The base for the theoretical part is consisted of definitions of the main concepts, such as motivation and learning, social factors, environment, adolescence and demarcation of the major social factors influencing learning motivation. The main goal of the empirical part is to find out, to what extent social factors (parents, teachers, peers) are influential to learning motivation of the eight-graders. There is also a qualitative research presented. The data were collected via semi-structured interviews and analysed using ground theory principles. In total, ten interviews with the eighth-grade pupils were conducted. The main finding of the research is, that informants are mostly motivated by their parents. The teachers most commonly affect the motivation in negative manner. Peer group is the factor, which can be both motivating (by mutual learning help between pupils) and demotivating (by distracting from learning proces). In addition we discovered there are different views on influence of the social factors on pupils who are motivated intrinsically and the ones who are not. Based on the findings in this...
Klíčová slova:
motivace; prostředí; rodič; sociální faktory; sociální vztahy; učení; učitel; vývojové období puberty; žák; developmental period of pubescence; environment; learning; motivation; parents; peers; social factors; social relations; teachers