Název:
Politické strany a výzkumy veřejného mínění
Překlad názvu:
Political parties and public opinion polls
Autoři:
Romoliniová, Michaela ; Škodová, Markéta (vedoucí práce) ; Křeček, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná diplomová práce Politické strany a výzkumy veřejného mínění se zabývá funkcí a využitím výzkumů veřejného mínění v politické straně. Z teoretického hlediska se práce zaměřuje na vymezení konceptu veřejnosti a veřejného mínění, na jeho vliv v politické tradici, na význam výzkumů veřejného mínění a jejich kritiku. Hlavní část práce se věnuje politické komunikaci, přibližuje projevy využívání metod a nástrojů politického marketingu, konkrétně práci s výzkumy veřejného mínění. Popisuje proměnu politické komunikace, která vedla k profesionalizaci a potřebě nákupu profesionálů zvenčí a zároveň se zmiňuje o roli médií, které jsou mnohdy jediným zdrojem informací pro občany. Vysvětluje rozdíl mezi jednotlivými mediovanými výzkumy veřejného mínění a věnuje se jejich možným mediálním účinkům na voliče. Výzkumná část má podobu případové studie, která se zaměřuje na funkci výzkumů veřejného mínění při tvorbě volební strategie v politické straně TOP 09 před volbami do krajských zastupitelstev v roce 2016. Z výsledku analýzy je možné vypozorovat, že se politická strana výrazně profesionalizuje, postupuje v budování své volební strategie podle výsledků výzkumu a řídí se doporučením od výzkumných agentur, přičemž využívá metod moderního politického marketingu.This diploma thesis Political parties and public opinion polls deals with the use of research in political party. From a theoretical point of view, the thesis focuses on defining the concept of public opinion, its influence on political tradition, and the importance of public opinion polls and their criticism. The main part of the thesis focuses on political communication introducing the use of methods and tools of political marketing, namely utilizing public opinion polls. It describes a change in political communication that has led to professionalization and the need to hire professionals from outside sources, and the role of media, which is often the only source of information for citizens. It explains the difference between particular mediated public opinion polls and focuses on their medial impact on voters. The research section have a form of a case study which focuses on how the public opinion polling is used to develop the electoral strategy in the political party TOP 09 before the elections to the regional councils in 2016. The result of the analysis shows that this political party is highly professionalized, continues to develop its electoral strategy based on research results, and follows recommendations of research agencies, using modern political marketing methods.
Klíčová slova:
politická komunikace; politický marketing; profesionalizace; TOP 09; výzkum veřejného mínění; political communication; political marketing; professionalization; public opinion polls; TOP 09