Original title:
Supervizní práce s výtvarnou expresí
Translated title:
Supervision with Visual Art Expression
Authors:
Hanzlová, Andrea ; Havrdová, Zuzana (advisor) ; Slavík, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Supervizní práce s výtvarnou expresí Autor: Bc. Andrea Hanzlová Vedoucí práce: doc. PhDr. Zuzana Havrdová, CSc. ABSTRAKT Výtvarná tvorba je běžnou praxí v arteterapii a supervizi v ČR, nicméně její současné možnosti a podoby nejsou v supervizi dostatečně zmapovány, např. přínosy výtvarné exprese pro supervizní práci a její případná rizika. Práce zkoumá pojem výtvarné exprese v supervizi, jak ji supervizoři aplikují v porovnání se zahraničím (UK a USA) a jaké faktory ovlivňují způsob jejich práce. Metodicky jde o kvalitativní obsahovou analýzu polostrukturovaných rozhovorů na populaci dvanácti respondentů. Výsledky představují čtyři tematické okruhy: Vymezení výtvarného kreativního procesu, jeho fází a obsahu, Úskalí a Benefity práce s kreativním výtvarným procesem, které respondenti uvádějí a Vliv vzdělání supervizorů arteterapie v České republice na jejich práci. Z výsledků vyplývá, že výtvarná exprese v supervizi nabízí prostor pro širokou škálu přístupů, jež jsou u nás v praxi využívány ve velmi různé míře nebo zcela chybí. Jedním z důvodů této rozmanitosti v porovnání se zahraničním může být i historická neukotvenost oboru arteterapie v ČR. Klíčová slova: exprese, výtvarný kreativní proces, artefakt, umělecká terapie, arteterapie, supervize, supervize uměleckých terapiíTitle: Supervision with Visual Art Expression Author: Bc. Andrea Hanzlová ABSTRACT Although art expression has been widely used in both art therapy and supervision in the Czech Republic, its distinctive features, added value and possible drawbacks in supervision have been researched less extensively than in art therapy. Here I explore what art expression brings into supervision, what new perspectives it can offer and what obstacles may dissuade supervisors from employing certain approaches. A qualitative content analysis of semi- structured interviews on the sample of 12 respondents revealed four thematic areas: Definition of creative art process, phases and content; Drawbacks and Benefits of working with art expression; The role of education in used methods and approaches. The results show an unexpectedly wide range of methods that Czech supervisors and supervisees employ when dealing with art expression in supervision, as well as the extent or absence of some approaches. One possible reason could be the lack of legislative anchoring compared to countries such as the UK and USA. Key words: expression, visual creative process, artefact, expressive therapy, art therapy, supervision, supervision of art therapies
Keywords:
art therapy; artefact; expression; expressive therapy; supervision; supervision of art therapies; visual creative process; artefakt; arteterapie; exprese; supervize; supervize uměleckých terapií; umělecká terapie; výtvarný kreativní proces
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/86446