Original title:
Vývoj a mezikulturní srovnání agrese u dětí mladšího školního věku
Translated title:
Development and cross-cultural comparison of aggression in school-age children
Authors:
Bergerová, Hana ; Šírová, Eva (advisor) ; Horáková Hoskovcová, Simona (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou dětské agrese. Zaměřuje se na druhy agrese, specifika dětské agrese v jednotlivých vývojových stádiích, vývojové trajektorie agrese, genderové rozdíly v projevech agrese, determinanty agrese, teorie původu genderových rozdílů v projevech agrese a mezinárodní porovnání agrese. Práce prozkoumává specifika agrese u českého vzorku, porovnává české výsledky s hodnotami dalších zemí (Řecko, Francie, Německo, Itálie, Turecko, Čína, Indie, Venezuela, Kolumbie, Mexiko a Peru), zkoumá vliv věku, pohlaví a sourozeneckých konstelací na projevy agrese. Hodnoty českého vzorku patřily v porovnání s výše zmiňovanými zeměmi mezi nejnižší. Při porovnání celkové agrese dle věku, dle pohlaví a dle pořadí narození nebyl mezi jednotlivými skupinami objeven signifikantní rozdíl. Klíčová slova: Relační agrese, fyzická agrese, vývojové trajektorie agrese, Test pohádekThe Master's thesis deals with the topic of aggression in children. It focusses on the different kinds of aggression, specifics of aggression in children in their developmental stages, developmental trajectories of aggression, gender differences in aggression, determinants of aggression, theories of origin of gender differences, and international comparisons of aggression. The objectives of the research was to examine specifics of aggression in a Czech sample group, compare Czech results with the results of other countries (Greece, France, Germany, Italy, Turkey, China, India, Venezuela, Colombia, Mexico and Peru), and examine the effect of age, gender, and sibling birth order on aggression. The mean of factors of aggression in the Czech sample was among the smallest of the countries mentioned above. We didn't find any significant difference among groups based on age, gender, or sibling birth order. Keywords: Relational aggression, physical aggression, developmental trajectories of aggression, The Fairy Tale Test
Keywords:
developmental trajectories of aggression; physical aggression; Relational aggression; The Fairy Tale Test; fyzická agrese; Relační agrese; Test pohádek; vývojové trajektorie agrese
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/86435