Název:
Environmentální výchova a dopravní chování žáků vybraných základních škol v Česku
Překlad názvu:
Environmental Education and pupils' transport behaviour of selected Elementary School in Czechia
Autoři:
Šafránek, Michal ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Kolomazníková, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předložená práce pojednává o environmentální výchově a volbě dopravního prostředku zejména při cestách žáků ZŠ do školy. Jejím hlavním cílem je zjistit, zdali má environmentální výchova pozitivní dopad na dopravní chování žáků a na využívání způsobů dopravy šetrných k životnímu prostředí. První část práce, založená na rešerši české i zahraniční literatury, představuje význam životního prostředí pro člověka a další živočišné a rostlinné druhy a detailně se zabývá vlivem dopravy na jeho kvalitu. Dále je analyzována environmentální výchova, její možnosti, postavení, legislativní a kurikulární ukotvení v dnešní době, a to s důrazem na vliv dopravy na životní prostředí. Empirická část práce navazuje na její teoretické základy a prostřednictvím dotazníkového šetření na základních školách v Česku analyzuje pohled škol na dopravně-environmentální problematiku a hlavní faktory, které volbu dopravního prostředku ovlivňují. Dvě pražské základní školy v podobném typu zástavby, ovšem s rozdílným přístupem k výuce environmentální výchovy, jsou studovány detailněji. Výsledky naznačují skutečnost, že zařazení environmentální výchovy do výuky vede ke změně dopravního chování pouze ve spojení s kvalitním, environmentálně orientovaným pedagogem. Klíčová slova: environmentální výchova, školní plán mobility, volba...This thesis deals with the environmental education and the modal choice of transport, especially pupils traveling to school. The main object of the thesis is to determine, whether has the environmental education positive impact to a transport behavior of pupils and to their exploitation environmentally friendly means of transport. First part of the thesis is based on czech and foreign literature, it represents importance of the environment for people and other animals and plant species and deals with impact of transport on environment. This part also analyzes the environmental education and its possibilities, position and legislative and curricular anchoring in these times, everything with emphasis on influence of transport on the environment. Empirical part of the thesis is connected with first theoretical part of the thesis. Through a survey at czech elementary schools this part analyzes view of schools on transport and environmental issues and main factors, which influence modal choice. Two Prague elementary schools situated in similar type of a housing development with different approach to teaching the environmental education are studied in detail. Results suggest, that incorporating the environmental education into teaching leads to changes in transport behavior only in connection with...
Klíčová slova:
environmentální výchova; udržitelná mobilita; volba dopravního prostředku pro cestu do školy; školní plán mobility; environmental education; modal choice of transport for traveling to school; school mobility plan; sustainable mobility