Original title:
Badatelsky orientovaná výuka rostlinných barviv na 2. stupni ZŠ
Translated title:
Inquiry-based science education of plant pigments in upper primary school
Authors:
Novotná, Apolena ; Skýbová, Jana (advisor) ; Pavlasová, Lenka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá propojením výuky rostlinných barviv s badatelsky orientovanou výukou na 2. stupni ZŠ. Teoretická část práce se zabývá současným stavem přírodovědného vzdělání a úrovní českých žáků v přírodovědných předmětech, charakteristikou badatelsky orientované výuky a stručným popisem jednotlivých typů rostlinných barviv. Součástí práce je hodnocení publikací, které zkoumá zastoupení rostlinných barviv v kurikulárních dokumentech. Tímto hodnocením bylo zjištěno, že zkoumané publikace se věnují tematikou rostlinných barviv jen okrajově. Další částí práce je výzkum realizovaný pomocí dotazníkového šetření zabývající se využitím badatelsky orientované výuky vyučujícími přírodopisu na 2. stupni ZŠ. Z výzkumu vyplývá, že většina vyučujících tuto metodu zná a využívá ji ve výuce. Poslední část práce obsahuje návrhy na dvě praktické úlohy týkající se badatelsky orientované výuky rostlinných barviv, které jsou zaměřeny na mezipředmětové vztahy přírodopisu a chemie. Obě úlohy byly úspěšně ověřeny.This thesis is focused on interconnection between education of plant pigments and inquiry- based science education in upper primary school. The theoretical section of this thesis deals with the current quality of education and knowledge level of Czech pupils in science subjects, as well as characteristic of inquiry based science education and description of various types of plant pigments. Evaluation of publications focused on occurrence of plant pigments in curricular document is another part of this thesis. The study revealed that plant pigments represent only a marginal topic of these publications. The next section of this thesis is a questionnaire survey about utilization of inquiry based science education among the teachers of biology in upper primary school. The results showed that most of the teachers were well acquainted with the method and applied it during their teaching. The last section of this thesis contains two proposals for experimental tasks of inquiry-based science education of plant pigments, which are focused on interface of biology and chemistry. Both tasks were successfully solved.
Keywords:
biology; chemistry; experiment; experimental task; inquiry-based science education; intersubject connection; plant pigments; badatelsky orientovaná výuka; chemie; experiment; mezipředmětové vztahy; praktické úlohy; přírodopis; rostlinná barviva
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/84988