Original title:
Využití stimulačního programu Maxík u dětí předškolního věku při prevenci poruch učení
Translated title:
Utilization of a support program Maxik for preschool children in the prevention of learning disabilities
Authors:
Havránková, Lenka ; Felcmanová, Lenka (advisor) ; Komorná, Marie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zaobírá tématem využití stimulačního programu Maxík u předškolních dětí při prevenci poruch učení. Cílem práce je teoretické vymezení problematiky specifických poruch učení, deficitů dílčích funkcí a poměrně nového trendu dynamické diagnostiky. V samotném výzkumu si pokládá za cíl posouzení individuálního posunu jednotlivých dětí v předškolním věku v reakci na intervenci skrze stimulační program MAXÍK. V teoretické části je vymezena problematika specifických poruch učení z hlediska etiologie, výskytu a jejich projevů. Velkou část teoretické části tvoří kapitola zabývající se dílčími funkcemi, jejich diagnostikou, prevencí deficitů dílčích funkcí a námětů na rozvoj. V neposlední řadě jsou v teoretické části obsažena témata dynamické diagnostiky a stimulačních programů. Empirická část se skládá z kvalitativního výzkumu, který se zaměřuje na zkoumání využití a účinnosti stimulačního programu Maxík u sedmi předškolních dětí a zejména zkoumání individuálního posunu u těchto dětí. Výsledky jsou prezentovány formou kazuistik. Klíčová slova: specifické poruchy učení, deficity dílčích funkcí, diagnostika, dynamická diagnostika, stimulační programy, prevence, stimulační program MaxíkThis thesis deals with the topic "Utilization of a support program Maxik for preschool children in the prevention of learning disabilities. " The aim of this thesis is theoretical definition of specific learning disorders, deficits of partial functions and relatively new trend of dynamic diagnostics. The object of the actual research is to assess the individual displacement of each of preschool children in response to the intervention by the stimulus program MAXIK and to assess the effectiveness of this program with each child in terms of prevention of specific learning disabilities. The problematic of specific learning disabilities in terms of etiology, occurrence and their manifestations is defined in the theoretical part. A big part of the theoretical part involves a chapter dealing with partial functions, their diagnosis, prevention and suggestions for development. Last but not least, the topics of dynamic diagnostics and stimulus programs are covered in the theoretical part. The empirical part contains qualitative research, which focuses on discovering the use and effectiveness of the stimulus program MAXIK with seven preschool children and particularly studying individual shifts within these children. The results are presented in the form of casuistry. Keywords: specific learning disorders,...
Keywords:
and stimulus program MAXIK; deficits of partial functions; diagnostics; dynamic diagnostics; prevention; specific learning disorders; stimulus programs; deficity dílčích funkcí; diagnostika; dynamická diagnostika; prevence; specifické poruchy učení; stimulační program Maxík; stimulační programy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/85168