Název:
Zhodnocení vybraných oblastí školní zralosti u dívek a chlapců předškolního věku
Překlad názvu:
Assessment of Selected Areas of Preschooler's Maturity
Autoři:
Otáhalová, Kristina ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] 1 ABSTRAKT Cílem diplomové práce je zjištění úrovně dílčích aspektů školní zralosti u předškolních dětí docházejících do mateřské školy. Konkrétně zjišťujeme úroveň grafomototiky, zrakového vnímání a prostorové orientace. Proto se teoretická část práce věnuje všem těmto třem oblastem, dále i charakteristice předškolního věku a pedagogické diagnostice. Praktická část je zaměřena na zhodnocení výsledků získaných ze tří testů školní zralosti. Testy hodnotí zrakové vnímání, grafomotoriku a prostorové vnímání. Z hlavního cíle jsou stanoveny tři hypotézy. První dvě hypotézy porovnávají výsledky z daných testů mezi děvčaty a chlapci. Třetí hypotéza srovnává výsledky všech dětí ze dvou testů hodnotících dílčí aspekty školní zralosti. Ke splnění cíle bylo využito kvantitativního typu výzkumu, kdy jsme zjišťovali statistickou významnost stanovených hypotéz.1 ABSTRACT The aim of this thesis is the assessment of the level of individual aspects of school maturity in preschool children attending a kindergarten. The first part of the thesis describes the visual perception, motor activity and spatial orientation with a special emphasis on the structure. The second part of the thesis deals with the characteristics of preschool children and their development in individual areas outlined in the first part of the thesis. This is followed by diagnostics of individual aspects of school maturity with a detailed description of pedagogic diagnostics and its types and methods. The final part of the thesis focuses on the assessment of the level of the visual perception, graphomotor skills, and spatial orientation. This evaluation is based on three tests of school maturity. The comparison of the obtained data represents a core of the thesis. The proposition of three hypotheses is followed by a comparison of the results of two tests evaluating individual aspect of school maturity. The quantitative type of research has been used for the purpose of this analysis.
Klíčová slova:
dílčí aspekty školní zralosti; grafomotorika; pedagogická diagnostika; prostorová orientace; předškolní věk; zrakové vnímání; Školní zralost; graphic development; individual aspects of school maturity; pedagogic diagnostics; preschool age; School maturity; spatial orientation; visual perception