Original title:
Hračka, technologie a výchova
Translated title:
Toy, Technology and Education
Authors:
Buriánková, Kamila ; Kafková, Helena (advisor) ; Pfeiffer, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V teoretické části se zabývám v první řadě vymezením pojmů a následně historií výroby panenek ve světovém kontextu a poté na území České republiky. S tím je spojena i lidová tvorba, ze které vychází dnešní tradiční techniky výroby autorských panenek. Nastiňuji, co je to autorství, a uvádím několik z mála dnešních výrobců a jejich krátký příběh, jak se k tvorbě panenek dostali. Dále uvádím směrnice pravidel pro výrobu či výběr dobré hračky, zpracované pro téma panenek. V rámci těchto pravidel se zabývám i tradičními materiály a technikami vhodnými pro výrobu panenky v domácím prostředí. V závěru teoretické části jsou rozvedeny druhy her s panenkou a genderové aspekty panenky. První částí mého projektu je uvedení do vztahu k výrobě panenek a témata, která jsem zkoumala a pozorovala při procesech jejich tvoření. Dále sem patří rozřazení druhů panenek podle mechanického užití a chápání identity panenky. Součástí je malý výrobní projekt s dětmi. Druhou částí je sborník panenek, které jsem vyrobila za poslední 3 roky. Jsou rozřazeny podle technologických postupů a u každé je uvedený například materiál, náročnost, vhodný věk aj. Klíčová slova: předškolní vzdělávání, výzkumná sonda, výtvarně-didaktická interpretace, technologie, materiály, autorská hračka(english): In the theoretical part, I deal primary with defining the concepts of doll production and it is history first in a global context and than specifically in the Czech Republic. I also cover historic all production technques by artisans, the revival of there traditional technques as well as various doll produstion techniques. I highlight some of today's craftsmen as well as their personal stories about getting started in the handmade doll production. Next, I delve into rules and guidelines for doll production as well as doll selection by the consumer. A the end of theoretical part, I deal with the different types of gameplay with dolls along wth gender aspect. The first part of the project deals with the relationship between the person hand making the doll and the doll itself. It also includes a small making project with childern. The second part is the project goes over a collection of dolls I have handmade in the last three years divided according to production technique and further subdivided need on material, labor and suitable age. The third part is the research, Which has determine whether the observation of the making process of dolls can influence the kids. It seems that it reflects on the relationship or the playing with the doll. Keywords: pre-school education, research, didactic...
Keywords:
author toy; didactic interpretation; material; pre-school education; research; technology; Visual Arts Education; autorská hračka; materiály; předškolní vzdělávání; technologie; výtvarně-didaktická interpretace; výzkumná sonda
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/85119