Original title:
Prostorová orientace a samostatný pohyb dětí se zrakovým a kombinovaným postižením
Translated title:
Spatial orientation and independent movement of children with visual and multiple impairment
Authors:
Bedlánová, Eva ; Šumníková, Pavlína (advisor) ; Květoňová, Lea (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem diplomové práce je prostorová orientace a samostatný pohyb dětí se zrakovým a kombinovaným postižením. Práce představuje teoretická východiska, na základě kterých sleduje a komparuje rozdíly přístupů rodin, pedagogických pracovníků a poradců rané péče k rozvoji zmíněné kompetence. Dále zjišťuje poznatky ohledně informovanosti rodičů v oblasti této problematiky. K tomuto sledování a komparaci práce využívá metodu kvalitativního šetření - rozhovoru. Dílčím cílem práce je vypracování informativní brožury pro rodiče dětí s primárně zrakovým postižením, která obsahuje základní informace a zkušenosti týkající se kompetence prostorové orientace a samostatného pohybu a její zařazení do běžných situací. Z výzkumného šetření vyplývá, že se rodiče dozvídají o zmíněné problematice z SPC nebo rané péče. Na základě šetření se dá sdělit, že materiály poskytnuté rodičům byly vnímány vesměs jako nedostatečné. Nicméně dostupnost materiálů v kontrastu s výběrem lze považovat za poměrně dobrou. Z výsledků rozhovorů vyplývá, že děti s kombinovaným postižením vyžadují v oblasti prostorové orientace a samostatného pohybu vyšší časovou dotaci a individualizaci. V poslední řadě lze říci, že se pedagogičtí pracovníci, rodiče i poradkyně rané péče v rámci rozvoje zaměřují v jistém hledisku na jiné kompetence než na...The topic of this thesis is spatial orientation and navigation in children with combined visual impairment. This study introduces different theoretical stages and compares different attitudes of families, teachers and counselors. Furthermore this study is to identify various levels of parents' awareness of this problem. Qualitative research based on interviews has been used for this observation. The objective of this thesis is to create an information brochure which should then serve as an aid and support for parents with visually impaired children. Such brochure should include basic information about spatial orientation and navigation, as well as it should share personal experience and relevant advice useful in daily life. Recent research suggests that parents of visually impaired children learn about these issues mainly from special education centers or Early Care. Materials obtained at said institutions were, according to research, insufficient. However the availability of these materials was satisfactory. Children with impairment need specific and individual approach and teachers, parents and counselors, when working with children with visual impairment, seem to often focus on different subjects.
Keywords:
Visually impaired child Child with multiple disabilities Spatial orientation Independent movement; Dítě se zrakovým postižením Dítě s kombinovaným postižením Prostorová orientace Samostatný pohyb
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/85118