Název:
Praktická znalost přírodnin žáků 2. stupně základních škol
Překlad názvu:
Highschool students' practical knowledge of nature subjects
Autoři:
Moravcová, Kamila Štěpánka ; Novotný, Petr (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] NÁZEV: Praktická znalost přírodnin žáků 2. stupně základních škol AUTOR: Bc. Kamila Štěpánka Moravcová KATEDRA (ÚSTAV): Katedra biologie a environmentálních studií VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. Abstrakt Diplomová práce se zaměřuje na problematiku znalosti přírodnin. Jejím cílem je zjistit míru znalosti přírodnin u žáků 2. stupně základních škol. V teoretické části diskutuje a vymezuje základní pojmy problematiky a podrobně rozebírá v minulosti realizované výzkumné práce na téma zjišťující znalosti dětí předškolního, základního, středoškolského a vysokoškolského vzdělávání. V rešeršní části práce jsem detailně rozebrala a následně srovnala metodiku a výsledky těchto výzkumů. Vlastní výzkumná část zahrnuje předvýzkum a testování žáků. V předvýzkumu jsem zjišťovala obsah výuky ve smyslu znalosti přírodnin a sestavila jsem konkrétní seznamy přírodnin vyučované na základních školách účastnících se výzkumu. Tyto seznamy jsou vypsány z žákovských poznámkových sešitů z přírodopisu. Hlavním výzkumem jsem zjišťovala, jak si žáci stojí v poznávání přírodnin ve srovnání k dříve realizovaným výzkumům. Získané výsledky ukazují, že znalost přírodnin je i nadále bolavou patou výuky přírodopisu na našich školách. Klíčová slova: znalost přírodnin, poznávání přírodnin, přírodninaTITLE: Highschool students practical knowledge of nature subjects AUTHOR: Bc. Kamila Štěpánka Moravcová DEPARTMENT: Biology and Environmental Studies Department SUPERVISOR: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. Abstract This text is aiming to species identification. Main target is how good or bad are students of secondary education (junior high school) in species identification. Theoretical part: Definition of basic terminilogy and detailed research and comparison (outcomes and methodics) of previous testings and questionaires of pre-school childern, primary, secondary and college students. Practical part: 1) Pre-research: Making lists of species, which would be used to test students. These lists were based on what contained students notes and what contained biology education itself. 2) Research: I was testing students and I compared outcomes with previous testings. Result is, that species identification is part of biology education, which still needs developing, because students aren't good at all in species identification. Key words: species knowledge, species identification, product of nature
Klíčová slova:
poznávání přírodnin; přírodnina; znalost přírodnin; product of nature; species identification; species knowledge