Název:
Dům krátké cesty
Překlad názvu:
5-Minutes Neighbourhood
Autoři:
Gregorová, Stanislava ; Zadražilová,, Miroslava (oponent) ; Menšíková, Naděžda (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební
Abstrakt: [cze][eng]
Zadané území se nachází v městské části Brno – Židenice, v blízkosti železniční stanice. Tématem diplomové práce je architektonická studie vybrané části návrhu intenzivní polyfunkční městské struktury, která byla řešena v předdiplomovém projektu. Návrh intenzivně využívá pozemek, přináší vysokou hustotu zastavění a zalidnění, díky nabídce široké škály funkcí na relativně malé ploše souvisí s eliminací dopravy. Návrh vytváří s využitím topografie prostupné území a zástavbu se vztahy k okolí a s kvalitními veřejnými prostranstvími a atraktivním bydlením. Vyzvednutím železniční trati se ruší bariéra a vzniká prostor s parkovou úpravou. Čitelnosti propojení území je dosaženo z východu na západ přímými ulicemi a ze severu na jih pasáží. Zástavba vytváří tři centra, centrum obchodní na severu, centrum kulturní v samém středu území a centrum relaxačně - sportovní na jihu. Základní rastr zástavby má šachovnicový půdorys, který v sobě nese otisk rastru okolní prostorové struktury. Nová zástavba se svými měřítky mění, od parteru velkého měřítka a budov velkých objemů se rozkládá do měřítek a objemů menších. Funkční členění je horizontální. Jsou zde podzemní garáže, parter s obchody a službami, podlaží s administrativou a ateliéry otevřenými do vnitrobloku a ve vyšších podlažích bydlení. Takto tvarovaná struktura nabízí dostatek osvětlení ve vnitroblocích a bytech. Členitost je podpořená materiály, cihly v parteru kontrastují s jednotvárnou omítkou ve vyšších podlažích.
The specified area is located in the city district Brno - Židenice, near the railway station. The theme of the thesis is the architectural study of selected part of the multifunctional intense urban structure, which was solved in the pre-diploma project. Draft uses the building site intensively, provides high plot ratio and density of population, a wide range of functions in a relatively small area is related to the elimination of transportation. By using topography the proposal creates a permeable areas, buildings with relations to the surroundings and with quality public spaces and attractive housing. Pick-up railway cancels barrier and makes a space with landscaping. Readability is achieved by linking the territory from east to west by straight streets and from north to south by passages. The development creates three centers, the commercial center of the north, center of culture in the heart of the area and the center of relaxation and sport in the south. Basic grid of development has a checkerboard plan, which reflects the grid of surrounding structure. The new development varies in its scale, from large scale buildings in the parterre decays into smaller scale. Function division is horrizontal. There are underground parking, a parterre with shops and services, a floor with offices and work study open to the courtyard and housing on the upper floors. Thus formed structure provides enough light in the courtyards and flats. The segmentation is supported by materials, bricks in the parterre contrast with the monotone plaster on the upper floors.
Klíčová slova:
administrativa; Brno; bydlení; cihly; hustota zalidnění; Intenzivní polyfunkční městská prostorová struktura; nestejnorodá okolní zástavba; obchodní pasáže; pásy zeleně; služby; Svitavská strouha; terasy; topografie; vlaková stanice; vnitrobloky; vodní prvky; Zbrojovka; šachovnicový půdorysný rastr; Židenice; železniční viadukt; železobetonový skelet; administration; bricks; Brno; checkerboard plan´s grid; city population density; courtyards; diverse surrounding housing development; greenery; housing; Intensive multifunctional urban structure; public services; reinforced concrete skeleton systém; shopping malls; Svitavská strouha; terraces; topography; train station; train viaduct; water elements; Zbrojovka; Židenice
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/68522