Original title:
Kompetence učitele k rozvoji čtenářství žáků na 1. stupni ZŠ
Translated title:
Teachers' competencies to the progress of reading comprehension at a primary school
Authors:
Hanzlíková, Aneta ; Tomková, Anna (advisor) ; Hejlová, Helena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá kompetencemi učitele k rozvoji čtenářství u žáků na 1. stupni ZŠ. První kapitola se zabývá odbornou terminologií, se kterou by měl být seznámen každý učitel, který chce rozvíjet čtenářství. Kapitola druhá podrobně rozebírá kompetence učitele se zaměřením na čtenářství. Následně se práce zaměřuje především na to, jaké mají učitelé možnosti rozvoje čtenářství ve škole, tedy jaké strategie a metody mohou zvolit a jakých čtenářských projektů se mohou s žáky účastnit. Poslední kapitola se zabývá dalšími podmínkami, které také mohou ovlivnit rozvoj čtenářství jako je např. práce s žáky s SPU (speciální poruchy učení), bezpečné prostředí nebo další vzdělávání pedagogů, které vnímám jako zcela nezbytné. Záměrem praktické části této práce je zjistit jakým způsobem rozvíjí čtenářství u žáků učitel začínající a zkušený, a porovnat jejich kompetence. Pro zjištění odpovědí jsem použila metody kvalitativního výzkumu pozorování a rozhovoru s učitelkami. Díky tomu jsem mohla porovnat jejich kompetence k rozvoji čtenářství. Jejich kompetence byly velmi podobné. To přisuzuji především tomu, že obě dvě paní učitelky považují rozvoj čtenářství za podstatný, vzdělávají se, používají různé metody a strategie, přistupují k žákům individuálně, ale především svou práci dělají s radostí.This diploma thesis deals with the competencies of teachers in order to develop passion for reading in pupils at primary schools (up to Year 5). The first chapter discusses the technical terminology which all teachers who desire to encourage reading in pupils should be familiar with. The second chapter details the competencies of teachers focusing on reading. The thesis subsequently concentrates on the options which teachers have at their disposal to encourage reading in schools, i.e. what strategies and methods can be chosen and what reading projects teachers can participate in with their pupils. The last chapter describes other conditions that can also affect the development of reading, such as working with pupils with specific learning disabilities (SLD), safe environment or further education of teachers and educators, which I personally find absolutely essential. The aim of the practical part of this study is to determine how beginner and experienced teachers develop pupils' passion for reading and to compare their competencies. In order to find the answer, qualitative research methods were used - observation and interviews with teachers. This approach enabled me to compare their competencies and discover that they were almost identical. I ascribe this finding especially to the fact that both...
Keywords:
comptencies; Methods of Reading; Pupil at a primary school; Readership; Teacher; Teachers competencies; kompetence; učitel; čtenářské metody; čtenářství; žák na 1. stupni ZŠ
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/84817