Název:
Didaktické přístupy k výuce některých témat v matematice na základní škole v řeči učitelů
Překlad názvu:
Didactic approaches to the teaching of some mathematical topics at the primary school in teachers ́ diskurse
Autoři:
Vencovská, Jaroslava ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Kvasz, Ladislav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem diplomové práce bylo prostřednictvím nových analýz rozhovorů s učiteli matematiky popsat didaktické praktiky využívané učiteli při výuce vybraných témat (konkrétně úměrnosti, lineárních rovnic, dělitelnosti, procent, souměrnosti, Pythagorovy věty) a porovnat je s praktikami uváděnými v učebnicích a další odborné literatuře. Nejprve jsou popsány výukové metody, formy vyučování a mechanismus poznávacího procesu podle M. Hejného. Na základě analýzy více jak třiceti rozhovorů bylo zjištěno, že učitelé si kromě obvyklých didaktických praktik, které doporučují učebnice, vytvářejí i vlastní metody a postupy. Tyto metody a postupy jsou uvedeny ke každému kritickému tématu zvlášť ve čtvrté kapitole diplomové práce. Dále je u každého tématu uvedena obsahová analýza vybraných učebnic. Zjištěné postupy a praktiky učitelů, které používají při výuce kritických témat matematiky, tvoří výsledek mé práce.The aim of the thesis was through a new analysis of interviews with teachers of mathematics, to describe didactic practices used by teachers while teaching selected topics (namely, proportions, linear equations, divisibility, percent, symmetry, Pythagorean theorem ) and compare them with the practices reported in textbooks and other literature. First, teaching methods, teaching forms and the mechanism of concept development by M. Hejný are given. Based on the analysis of more than thirty interview, it was found that teachers use the usual didactic practices but also create their own methods and procedures. These methods and techniques are provided for each critical issue separately in the fourth chapter of the thesis. Furthermore, the content analysis of selected textbooks is given for each topic. Identified practices of teachers which they use in their teaching practice, form the result of my work.
Klíčová slova:
chyby; didaktické praktiky; dělitelnost; lineární rovnice; obtíže žáků; procenta; Pythagorova věta; souměrnosti; úměrnosti; didactic practices; divisibility; linear equations; mistakes; percent; proportions; pupils' problems; Pythagorean theorem; symmetry