Název:
Strategie řešení úloh o obsahu rovinných obrazců na základní škole
Překlad názvu:
Strategies of solving problems focusing on area of plane figures in elementary school
Autoři:
Patočková, Věra ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Tůmová, Veronika (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem diplomové práce jsou žákovské strategie řešení vybraných úloh o obsahu rovinných obrazců. Součástí teoretické části je vymezení základních pojmů - úloha, obsah, úlohy o obsahu, řešení úloh, strategie řešení. Rovinné obrazce jsou rozděleny do jednotlivých školních ročníků. U každého rovinného obrazce jsou ukázky typů úloh, které se nejčastěji objevují na základních školách. Praktická část práce začíná přípravou experimentu, kde je uveden cíl experimentu, výběr úloh pro tento experiment, popis testované skupiny a způsob získávání dat. Následuje popis provedení experimentu. Jeho součástí jsou tři úlohy na obsah rovinných obrazců, které řešili žáci osmých a devátých ročníků. Uvedeny jsou předpokládané strategie, očekávané chyby a analýza žákovských řešení. Pro každou úlohu jsou porovnány očekávané řešitelské strategie a strategie, které žáci použili ve skutečnosti. Výsledek experimentu je shrnut v závěru. Klíčová slova: úloha, obsah, úlohy o obsahu, řešení úloh, strategie řešení, heuristické strategieThe theme of the diploma work are pupil's strategies of solving selected problems focusing on area of plane figures. The theoretical part includes definitions of basic ideas - problem, area, problems of area, solving problems, solving strategies. Plane figures are classified into particular school classes. Every plane figure is presented by examples of types of the problems, which are most common in elementary schools. The practical part of the work begins with the preparation of an experiment, where the objektive of the experiment is introduced, selection of problems for this experiment, description of tested group and the way of getting data. Follows the description of realization of the experiment. It contains three problems of the area of plane figures which were solved by pupils of the eighth and the ninth class. Supposed strategies, expected mistakes and analysis of pupil's solutions are presented. Expected and obtained solving strategies are compared for every problems. The result of the experiment is summarised in the conclusion. Keywords: problem, area, problems of area, solving problems, solving strategies, heuristic strategy
Klíčová slova:
heuristické strategie; obsah; strategie řešení; úloha; úlohy o obsahu; řešení úloh; area; heuristic strategy; problem; problems of area; solving problems; solving strategies