Original title:
Didaktické metody využívané při výuce botaniky na základních školách
Translated title:
Didactic Methods used in Botany Teaching at Elementary Schools
Authors:
Fialová, Alžběta ; Skýbová, Jana (advisor) ; Pavlasová, Lenka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá tématem využívání didaktických metod ve výuce botaniky na základních školách. Práce je rozdělena do tří částí. V první části jsou popsány vybrané didaktické metody a současné zařazení botaniky do Rámcového vzdělávacího programu základního vzdělávání. Dále je zde uvedeno dřívější zařazení botaniky do Vzdělávacího programu Základní škola, Občanská škola a Národní škola. Druhá část zahrnuje dotazníková šetření - žáků 7. ročníků ZŠ a učitelů přírodopisu. Cílem bylo zjistit, jaké vyučovací metody jsou využívány při výuce botaniky, které jsou u žáků i učitelů oblíbené či neoblíbené, a které jsou podle názorů učitelů přírodopisu efektivní či neefektivní. Dalším cílem bylo ověřit, zda učitelé využívají ve výuce botaniky výukové programy. Ve třetí části je uveden vlastní návrh vyučovací hodiny vybraného tématu z botaniky, který jsem vytvořila na základě výsledků dotazníkových šetření, konkrétně jde o výuku čeledi bobovitých rostlin (Fabaceae) s využitím několika didaktických metod bez použití metody výkladu. Jedná se o práci s textem, prezentaci v PowerPointu obsahující převážně názorné obrázky a fotografie, brainstorming na téma bobovité a pracovní list sloužící pro zopakování nového učiva. Klíčová slova: didaktické metody, rámcový vzdělávací program, dotazníkové šetření,...Didactic Methods used in Botany Teaching at Elementary Schools Diploma thesis concerns the topic of utilizing didactic methods in the education of botanic at the grammar schools. The thesis is divided into three parts. In the first part, there are described chosen didactic methods and current classification of botanic in the "General education programme of the basic education system". Furthermore, there is described past classification of the botanic in the "Education programme of Grammar school, General school and National school". Second part contains questionnaire results - pupils and teachers of botanic in the 7. grade of grammar school. The goal of the questionnaire was to find out, which teaching methods are used during the education of botanic, which methods are popular and unpopular with teachers as well as students and which methods are, according to the opinions of the teachers, effective and ineffective. Other goal of the questionnaire was to find out, if the teachers are using education programmes during lessons. In the third part of the thesis, there is listed my own proposal of a lesson of a chosen topic in botanic, which I have based on the results of the questionnaires. To be specific, it's teaching about family of legumes plants (Fabaceae) utilizing many didactic methods without...
Keywords:
didactic methods; general education programme; legumes; lesson; questionnaire analysis; bobovité; didaktické metody; dotazníkové šetření; rámcový vzdělávací program; vyučovací hodina
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/84420