Original title:
Porozumění majoritnímu jazyku a romštině u romských předškoláků
Translated title:
Understanding of Majority Language and Romani language among preschool population
Authors:
Pokorná, Zuzana ; Lorenzová, Jitka (advisor) ; Burešová, Karolína (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se věnuje problematice porozumění romštině a majoritnímu jazyku romských předškoláku z hlediska možností zavádění romštiny do škol a vlivu využívání romštiny na schopnosti plnit úkolové situace přiměřené věku romských předškoláků. Práce je rozdělená do dvou částí. V první, teoretické části, je shrnutá literatura věnující se školní neúspěšnosti romských dětí s důrazem na tu, která se věnuje jazykovému hendikepu. Dále je v této části věnována pozornost teorii jazykové směny, jazykovému kódu a subtrakčnímu bilingvismu. V druhé, empirické části, je proveden výzkum, který zkoumá míru porozumění romštině a majoritnímu jazyku ve třech lokalitách České republice a na Slovensku. Jako metodologie výzkumu byl zvolen smíšený design rozdělen do dvou fází. V první fázi byl proveden terénní výzkum a v druhé fázi byla kvantitativně vyhodnocována úkolová situace s romskými předškoláky. Výzkum ukázal, že ve všech zkoumaných lokalitách je odlišná jazyková situace a nelze tak zavádět paušální opatření. Zároveň výzkum nepotvrdil předpoklad, stanovený na základě prostudované literatury, že děti, které lépe ovládají romštinu než majoritní jazyk, budou úspěšnější v úkolové situaci. Tento předpoklad byl formulován na základě teorie o jazykové směně a subtrakčním bilingvismu, jejíž důsledky by měly mít negativní vliv...This thesis is devoted to the issue of understanding Romani and the majority languages by Romani preschoolers in order to consider the possibility of introducing Romani language in schools. Also it analyses the influence of using Romani language on the ability to perform age-appropriate tasks by Roma preschoolers. The work is divided into two parts. The first, theoretical part presents a summary of the relevant works on school failure of Romani children with an emphasis on their language handicap. We also pay attention to the theory of language shift, language code, and subtractive bilingualism. In the second, empirical part a primary research is carried out examining the degree of understanding Romani and majority languages in three locations in the Czech Republic and Slovakia. As a methodology, a mixed research design was chosen. It was divided into two phases. During the first phase a field research was conducted, followed by quantitative evaluation of tasks performed by the Romani preschoolers in the second phase. Research has shown, that there are different linguistic situations in the surveyed locations and therefore no generic measure can be introduced. At the same time the outcomes rejected the presumption that children who speak Romani better than the majority language will be more successful in...
Keywords:
cognitive development; Language shift; limited language code; preschool education; Romani language; subtractive bilingualism; Jazyková směna; kognitivní vývoj; omezený jazykový kód; předškolní vzdělávání; Romové; romština; subtrakční bilingvismus
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/84395