Název:
Predikce ekonomického vývoje regionů Česka pomocí modelu potenciální dostupnosti
Překlad názvu:
Prediction of economic development of Czech regions using a model of potential accessibility
Autoři:
Elster, Jan ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Hudeček, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Záměrem této práce je zjistit vztah mezi vývojem ekonomické situace regionů Česka a potenciální dostupností po silniční síti na základě síťové analýzy. Cílem vytvořeného modelu je najít a definovat vztah mezi dopravní dostupností a ekonomickou situací obcí v letech 2001, 2011 a pokusit se predikovat stav v roce 2021. Toho bylo dosaženo pomocí modelu potenciální dostupnosti. Zde bylo potřeba vyřešit několik metodických problémů. Hlavní řešenou otázkou byla kalibrace modelu tak, aby model odpovídal realitě a zároveň aby nejlépe vysvětloval proměnnou ekonomické situace regionů v Česku. Po nalezení vhodného modelu potenciální dostupnosti byla pomocí rovnice lineární regrese predikována hrubá přidaná hodnota (HPH) sledovaných regionů. Výsledky modelu naznačují jen velmi pozvolný růst HPH v jádrových oblastech Česka. Naopak periferní oblasti prokázaly dynamičtější růst díky zlepšené potenciální dostupnosti. Tato práce se připojuje k trendu v dopravní geografii a rozvíjí možnosti samotného modelování potenciální dostupnosti. Klíčová slova: Potenciální dostupnost, lineární regrese, hrubá přidaná hodnota, obec s rozšířenou působností, kalibraceThe aim of this thesis is to find out the relationship between the development of the economic situation in Czech regions and potential accessibility of road networks evaluated with mathematical analysis. The intent of the model is to define a relationship between the transport accessibility and economic state in municipalities in 2001, 2011 and to predict for 2021. This evaluation has been reached with the model of potential accessibility. Several methodological problems had to be solved. Model calibration was provided with respect to the reality and changes in economic state in particular geographical regions. After the first step, which was focused on finding out the optimal model for potential accessibility of road networks, the linear regression with prediction of gross added economic value in analysed regions was used. Results showed only minor growth of gross added economic value in core geographical regions in the Czech Republic. In contrary, in peripheral regions dynamic growth of gross economic added value can be expected. This thesis follows the present interest in developing a transportation geography mathematical model, which can help us to understand the road transportation accessibility and its impact on economical development. Key words Potential accessibility, linear regression,...
Klíčová slova:
hrubá přidaná hodnota; kalibrace; lineární regrese; obec s rozšířenou působností; Potenciální dostupnost; calibration; gross economic added value; linear regression; municipality with wider operation; Potential accessibility