Název:
Metody vyučování bilingvních žáků v České škole Manchester
Překlad názvu:
Teaching methods of bilingual pupils in Czech School Manchester
Autoři:
Svatoňová, Eva ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Bozděchová, Ivana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se skládá ze dvou částí, části teoretické a vlastního kvalitativního výzkumu zahrnujícího strukturované rozhovory a analýzu zvukových nahrávek řeči bilingvních dětí předškolního věku. V teoretické části se autorka snaží na základě odborné literatury popsat jev bilingvismu se všemi jeho doprovodnými jevy, popisuje různé typy bilingvismu, osvojování jazyka jako takové, strategie bilingvní výchovy a bilingvního vzdělávání. V druhé kapitole pak diplomantka představuje projekt Česká škola bez hranic, konkrétně její spřátelenou instituci Česká škola v Manchesteru pod vedením Pavly Matáskové. Ve třetí kapitole na základě sebraných rozhovorů s rodiči a nahrávek z výuky diplomantka metodou případové studie seznamuje čtenáře s jednotlivými bilingvními žáky předškolního věku, na jejichž výuku v českém jazyce je zaměřena pozornost v poslední kapitole. V té diplomantka popisuje a hodnotí materiály a metody používané při výuce žáků výše zmíněné věkové kategorie v České škole Manchester. Klíčová slova Bilingvismus, bilingvní výchova, bilingvní vzdělávání, Česká škola bez hranic, Česká škola ManchesterThis thesis contains two sections: a theoretical section, as well as a section featuring qualitative research with interviews with parents and analysis of children's speeches. The author's aim in the theoretical part, based on previously published academic papers, is to describe what bilingualism is, as well as to describe all its accompanying phenomena. The author briefly describes different types of bilingualism, the acquisition of a mother tongue, and different strategies for both raising children bilingually and bilingual education. In the second chapter the author presents the project Czech School without Borders and introduces the institution Czech School Manchester chaired by Pavla Matásková which follows the idea of the former. The third chapter contains case studies introducing individual preschool pupils' language biographies and their communicative competencies in Czech. The last chapter then sums up and evaluates what methods and materials are used in Czech School Manchester. Key words: Bilingualism, upbringing bilingual children, bilingual education, Czech School Manchester
Klíčová slova:
bilingvismus; metody vyučování; Česká škola bez hranic; bilingualism; Czech School without Borders; teaching methods