Original title:
Osobní zážitek SPU jako prostředek porozumění žákovým (individuálním) projevům
Translated title:
The personal experience of Specific Learning Difficulties as the way how to understand student's abilities
Authors:
Pálenská, Jana ; Komárková, Tereza (advisor) ; Švandová, Martina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Osobní zážitek SPU jako prostředek porozumění žákovým (individuálním) projevům je zaměřena na problematiku vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. V rámci užšího pojetí se práce zabývá vlivem specifických poruch učení na psychickou, sociální, edukační a profesní oblast života jedince. Cílem první části výzkumu bylo porozumět tomu, jak žáci se SPU vnímají jednotlivé projevy dílčích poruch učení. Získaná data byla v aplikační rovině použita pří návrhu a realizaci zážitkového semináře pro učitele základní školy s cílem pomoci zlepšit vztah učitele a žáka. Cílem druhé části výzkumu byla realizace semináře umožňujícího subjektivní zážitek specifických vývojových poruch učení a následnou sebereflexi a navržení nových didaktických a psychosociálních postupů při práci se žáky se SPU. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část práce se věnuje tématům psychosociálních aspektů specifických poruch učení z pozice žáka a z pozice jedince. V rámci empirické části práce byl realizován kvalitativní výzkum v podobě rozhovorů se žáky z 9. třídy základní školy v návaznosti na druhou část výzkumu, které řešila návrh a realizaci zážitkového semináře, jehož cílem byl osobní zážitek projevů specifických poruch učení. Z výsledků práce vyplývá, že žáci identifikují jako...This Master's Diploma Thesis The personal experience of Specific Learning Difficulties as the way how to understand student's abilities is devoted to educating students with specific learning disabilities. The special emphasis of the work is on the impact of disabilities on psychical, social, educational and professional life of an individual. The aim of the first part of the Research Project was to comprehend how students with specific learning disabilities perceive individual manifestations of their learning difficulties. The data were applied to a scheme and realization of an experimental workshop for primary school teachers with the aim of helping to improve the relationship between teachers and students. The purpose of the second part of research was to hold an experimental workshop offering its participants a subjective experience of specific developmental learning disabilities, their identification with students' learning difficulties and a future introduction of new didactic and psycho-social procedures into their teaching process. The thesis is divided into theoretical and empirical parts. The former is devoted to different psycho-social aspects of specific learning difficulties from the position of a student and an individual, the empirical part includes qualitative research conducted in...
Keywords:
Particular characteristics of Specific Learning Difficulties; Specific Developmental Learning Difficulties; The Personal Experience; The Student with Special Educational Needs; charakteristika jednotlivých specifických poruch učení; osobní zážitek; specifické vývojové poruchy učení; Žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/83528