Original title:
Nová média v hudebním vzdělávání
Translated title:
New Media in Music Education
Authors:
Kolárová, Marta ; Šisler, Vít (advisor) ; Slussareff, Michaela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem této diplomové práce jsou nová média v hudebním vzdělávání. Teoretická část se zaměřuje na popis současné situace - jak a nakolik jsou moderní technologie využívány při výuce hudby a jaký je jejich potenciál. V úvodu jsou vymezeny základní pojmy vztahující se k tématu (nová média, music 3.0, e-learning apod.) a zároveň je vypracován přehled současného stavu poznání zabývající se problematikou proměny hudebního vzdělávání v posledních letech. Tato úvodní část vychází z výzkumů a článků na téma proměny dnešního hudebního světa a nových možností žáků a studentů žijících v době všudypřítomného internetu a volně dostupných nových médií (aplikací, kurzů, vzdělávacích her, specializovaných sociálních sítí). Součástí teoretické části je i stručný přehled bezplatných a volně dostupných technologií, které by mohly být implementovány do českého hudebního vzdělávání, včetně návrhu na toto začlenění do výuky. Hlavní část předkládané práce sestává z kvalitativního výzkumu s hudebními pedagogy působícími na českých hudebních školách (a to všech úrovní - od základních uměleckých škol až po vysoké školy). Výzkum byl zacílen na zmapování aktuálního využití a potenciálního zájmu o technologie ve výuce na našich hudebních školách a zároveň na zjištění schopností a ochoty pedagogů sledovat současné trendy, míru...The theme of this master thesis is new media in music education. The theoretical part focuses on the description of the current situation - how and in what quantities are modern technology used in music education and what is their potential. In the introduction are defined the basic terms relating to those themes (new media, music 3.0, e-learning etc.) and a review of the literature regarding changes in music education in recent years. This introductory part is based on researches and papers on the subject of changes in today's music world and new possibilities that pupils and students have in the time of ubiquitous internet and freely available new media (application, online courses, educational games, specialized social networks). The theoretical part includes a brief overview of complimentary and free available technologies, which could be implemented into czech music education, including the proposal of integration to the classrooms. The main part of this master thesis consists of qualitative research with music teachers working in czech music schools (at all levels - from elementary art schools to music universities). The aim of the research is mapping current usage and potential interest in technologies in music school education and simultaneously the capabilities and willingness of educators...
Keywords:
computer games; e-learning; education; mobile application; music; new media; qualitative research; e-learning; hudba; kvalitativní výzkum; mobilní aplikace; nová média; počítačové hry; vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/83025