Název:
Výuka organické chemie na SŠ - problémové úseky učiva
Překlad názvu:
Education of organic chemistry in high school - problem parts of subject
Autoři:
Tvarohová, Eliška ; Hybelbauerová, Simona (vedoucí práce) ; Urbanová, Klára (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Učitelé se v rámci výuky organické chemie setkávají s úseky učiva, které činí žákům větší problém při pochopení i osvojování daného učiva. Tato diplomová práce se v prvé řadě zabývá právě problémovými úseky učiva organické chemie v rámci výuky na gymnáziích. K přesnému vytipování konkrétních témat byl zvolen pedagogický výzkum. Na základě zjištěných informací byly navrženy a vytvořeny nové výukové materiály, jejichž prostřednictvím by se měla zvýšit efektivita výuky problémových úseků učiva v organické chemii, a tak i proces edukace žáků. Teoretická část diplomové práce se zabývá metodikou pedagogického výzkumu, kurikulárními dokumenty, didaktickými prostředky a literární rešerší již definovaných problémových úseků učiva z učebnic organické chemie pro SŠ. Praktická část pak odhaluje výsledky realizovaného pedagogického výzkumu a analýzy učebnic. Hlavním výstupem práce je, kromě zjištěných skutečností, především soubor navržených výukových materiálů na konkrétní problémové úseky učiva organické chemie, jež témata zpracovávají odlišným způsobem a jinou metodou, než jsou běžně ve výuce vyučována. Nově vzniklé materiály, které okomentovalo několik SŠ učitelů chemie, nabízejí další alternativu, jak pojmout výuku vybraných témat z organické chemie. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)Teachers, while teaching, are facing to some sections of schoolwork which make serious problems to understand. The main task of this diploma thesis is solving the issue of organic chemistry on the field of Gymnasium. The pedagogical attitude was chosen for the selection of problem parts. New educational materials were purposed on the basis of gathered information and thanks to the research the efficiency of teaching the organic chemistry and its problematic parts should augment the undestanding of the problematic parts as well as the bettering of education. Theoretical part of the diploma thesis looks into the methodology of pedagogical research, curriculum documents, didactic methods and forms and literature exploration of defined problem parts of textbooks of organic chemisty for the high schools. Consequently, the practical part exposes results of the performed pedagogical research and the analyse of schoolbooks. Including noticed facts, the main output of the dissertation is the package of the new educational materials and various methods of education focused on the specific parts of the curriculum of organic chemistry, specificaly the set of the new instructional backgrounds solving the circumstances of organical chemistry. These educational materials and the proposed methods of education were also...
Klíčová slova:
analýza učebnic; motivace žáků; organická chemie; osvojování učiva; pedagogický výzkum; problémová témata; problémové úseky učiva; výuka chemie na gymnáziu; výukový materiál; acquire the knowledge; analysation of schoolbooks; educational materials; motivation of students; organic chemistry; pedagogical research; problem parts of study; problematic topics; teaching of chemistry in highschool