Original title:
Jednoduché počítačové hry pro výuku chemie - možnosti a limity
Translated title:
Casual computer games in chemistry education - possibilities and limits
Authors:
Fiala, Vít ; Šmejkal, Petr (advisor) ; Teplý, Pavel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na problematiku aktivizujících metod, resp. didaktických her ve výuce chemie. V teoretické části diplomové práce byly diskutovány aktivizující metody, vymezen pojem didaktická hra a popsány možnosti vizualizace a programovací jazyk Java. Cílem praktické části bylo naprogramování hry Chemické 3D pexeso, které obsahuje dva tématické celky a při jehož hraní si žáci mohou prohlížet jednotlivé molekuly ve 3D projekci. První tématická část se zabývá tématem názvosloví organických sloučenin a druhá přírodními látkami. Vytvořená hra byla ověřena při výuce a byl vyhodnocen její didaktický potenciál. Hlavním přínosem hry byla aktivizace žáků a byl prokázán její motivační potenciál hry.This master thesis is aimed at the issue of activating methods of teaching, namely didactic games in Chemistry lessons. In the theoretical part activating methods of teaching, didactic games, visualization of molecules and the programming language Java were described. The aim of the practical part was to create the "Chemical 3D Matching Pairs Game", dealing with two topics - the naming of organic compounds and the natural products. The 3D structure of used compounds can be examined by students during playing the game. The created game was tested by secondary school students and its didactic potential was evaluated. The main benefits of the game were student activation and a high motivational character.
Keywords:
activationg teaching methods; chemistry education; development of didactic game; didactic game; Java; natural compounds; organic nomenclature; aktivizující metody; didaktická hra; Java; organické názvosloví; programování didaktické hry; přírodní látky; vzdělávání v chemii
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/82806