Original title:
Korpus francouzštiny českých studentů: možnosti jeho vytváření a využívání
Translated title:
A Corpus of Czech Learners' French: Possibilities of its Building and Exploitation
Authors:
Stehlíková, Karolína ; Nádvorníková, Olga (advisor) ; Nováková, Sylva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
fre Abstract:
[eng][cze] This work deals with the possibilities of building and exploitation of a corpus of Czech Learners' French. The first part presents the learner corpora in the context of corpus linguistics on the basis of literature and scientific articles relevant to this subject with a special attention for corpora of French L2. Furthermore, the work focusses on the methodological principles of building a learner corpus (e.g. the specific metadata about the respondents and the material) and the error taxonomy. Next section of the work is devoted to analysis of a sample of learner's written productions with a critical description of the error taxonomy.Diplomová práce se zabývá možnostmi vytváření a vytěžování francouzského žákovského korpusu českých mluvčích. První část práce představuje žákovské korpusy v kontextu korpusové lingvistiky na základě odborných publikací a článků týkajících se tohoto tématu, a to se zaměřením na korpusy zahrnující francouzštinu jako L2. Pozornost je věnována zejména metodologickým zásadám vytváření žákovských korpusů (např. specifickým metadatům o respondentech a o materiálu) a taxonomii chyb a možnostech jejich značkování. Praktická část práce představuje vzorek žákovských produkcí s kritickým zhodnocením taxonomie chyb a příp. možností výzkumu.
Keywords:
error annotation; French; learner corpora; teaching of French; chybová anotace; didaktika francouzštiny; francouzština; žákovský korpus
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/82187