Original title:
Postoj lidí k agenturám práce a agenturnímu zaměstnávání v České republice
Translated title:
Attitude of people to employment agency and agency employment in the Czech Republic
Authors:
Lexová, Adéla ; Tuček, Milan (advisor) ; Kuchař, Pavel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Agenturní zaměstnávání je unikátní flexibilní nástroj schopný rychle reagovat na měnící se podmínky a požadavky současného trhu práce. Zároveň poskytuje flexibilní úvazky a zaměstnání nejen rizikovým skupinám na trhu práce, čímž pomáhá snižovat nezaměstnanost. Flexibilita agenturního zaměstnávání je však provázena vysokou mírou nejistoty. V České republice je agenturní zaměstnávání zatím nedoceněno a jeho využívání nedosahuje úrovně většiny Evropských zemí. Důvodem mohou být předsudky a stereotypy české společnosti založené na generalizaci protiprávního počínání některých agentur práce na všechny agentury a důležitost jistoty zaměstnání pro většinu české populace. Cílem práce bylo odhalit a analyzovat postoj a důvěru lidí v agentury práce a agenturní zaměstnávání. Výsledky vlastního reprezentativního šetření ukázaly, že lidé v ČR agenturám práce spíše nedůvěřují, spíše by se na ně neobrátili při hledání zaměstnání a spíše by se nenechali zaměstnat formou agenturního zaměstnávání. Jejich postoj se poté odlišuje v závislosti na jejich přímé zkušenosti s agenturním zaměstnáváním, povědomí o jeho fungování a sociodemografických charakteristikách, konkrétně na pohlaví, vzdělání a osobním příjmu. Vytvořená typologie ukázala, že lidé mají pozitivní či negativní postoj na základě pohlaví, vzdělání a velikosti místa...Agency employment is a unique flexible tool, which is able to respond quickly to changing conditions and demands of the current labour market. It also provides flexible employment contracts and employment to risk groups in the labour market, thereby it helps to reduce unemployment. However, the flexibility of agency work is accompanied by high uncertainty. Agency employment is in the Czech Republic still underestimated and its use does not reach the level of most European countries. This may be caused by the prejudices and stereotypes of Czech society based on the generalization of the illegal activities of some employment agencies on all agencies and by the importance of job security for the majority of the Czech population. The aim was to detect and analyze the attitude of the people to the employment agencies and agency employment. Results from own representative research showed that people in the Czech Republic don't trust to employment agencies, they wouldn't use the while searching the job and they wouldn't accept the job in the form of agency employment. Their attitudes then differ depending on their own experience with agency employment, their awareness of functioning of employment agencies and sociodemographic characteristics, namely gender, education and personal income. Created typology showed...
Keywords:
Agency employment; employment agencies; flexible work; labour market; recruitment agencies; temporary employment; unemployment; Agenturní zaměstnávání; agentury práce; dočasné přidělení; flexibilní práce; nezaměstnanost; personální agentury; trh práce
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/82171