Original title:
Problematika inkluzivního vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením
Translated title:
Problematics of inclusive education of pupils with mild mental disability
Authors:
Gruberová, Nikol ; Zemková, Jaroslava (advisor) ; Valešová Malecová, Barbara (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce bude zaměřena na problematiku inkluzivního vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením v základní škole. Rozdělena bude do dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části budou vymezeny pojmy jako mentální postižení, inkluze, inkluzivní vzdělávání, inkluzivní škola a inkluzivní třída společně s dalšími pojmy, které jsou s touto problematikou propojeny. Teoretickou část bude uzavírat kapitola o vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením v základní škole, kde budou přiblíženy podmínky, které jsou důležité pro úspěšné inkluzivní vzdělávání a problémy a přínosy, které může přinést inkluzivní vzdělávání. Praktická část se bude zabývat analyzováním a popisem procesu inkluzivního vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na druhém stupni vybrané pražské základní školy. Pro zjištění potřebných dat budou využity metody kvalitativního, ale i kvantitativního výzkumu.This master thesis will concentrate on problems of inclusive education of pupils with mild retardation in primary school. The thesis will be split into two parts, theoretical and practical. In the theoretical part, terms such as mental retardation, inclusion, inclusive education, inclusive school, and inclusive class will be defined, along with other terms which are interconnected with these issues. The theoretical part of the thesis will end with a chapter on education of pupils with mild mental retardation in primary school, elaborating on conditions which are important for successful inclusive education as well as problems and benefits which inclusive education may bring about. The practical part will deal with analyse and description of the process of inclusive education of pupils with mild mental retardation in chosen secondary school in Prague. For gathering the necessary data, qualitative and quantitative methods of research will be used.
Keywords:
basic school; education; inclusive education; mild mental retardation; pupil; inkluzivní vzdělávání; lehké mentální postižení; vzdělávání; základní škola; žák
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/81684