Original title:
Sociální síť Facebook jako součást marketingového mixu obchodních řetězců
Translated title:
Social network Facebook as a part of marketing mix of retail chains
Authors:
Zieglerová, Lenka ; Klimeš, David (advisor) ; Klabíková Rábová, Tereza (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce "Sociální síť Facebook jako součást marketingového mixu obchodních řetězců" se věnuje fenoménu využívání sociální sítě Facebook jako nástroje marketingového mixu obchodních řetězců v České republice pro komunikaci se zákazníky. Práce představuje v teoretické části základní pojmy jako marketingový mix, jeho nástroje a sociální sítě, uvádí termín zákaznický servis a představuje problematiku obchodních řetězců v České republice. Tyto teoretické znalosti jsou následně aplikovány v rámci analytické části práce, která se věnuje kvantitativní analýze ve vlastním výzkumu komunikace vybraných obchodních řetězců v České republice na sociální síti Facebook. Tato analýza byla realizována v období září a října 2016 na vzorku 1 271 příspěvků a detailně zkoumá mimo jiné sentiment jednotlivých příspěvků, procento zodpovězených příspěvků a časovou efektivitu reakcí. Zjištěné hodnoty jsou posléze vztaženy k velikosti jednotlivých stránek, komunikaci obchodních řetězců v ostatních kanálech a jsou hledány i další souvislosti, jež mají vliv na počet příspěvků uživatelů. Cílem analytické části práce je pak zhodnocení úrovně a efektivity komunikace vybraných obchodních řetězců na této rychle se rozvíjející síti.The bachelor's thesis "Social network Facebook as a part of marketing mix of retail chains" explores the phenomenon of using Facebook social network for communicating with customers as a part of marketing mix of retail chains in the Czech Republic. In the theoretical part the thesis introduces basic terms such as marketing mix, its tools, social networks, the term customer service and introduces retail chains in the Czech Republic. This theoretical knowledge is then applied within the analytical part of the thesis, which is dedicated to quantitative analysis in own research of communication of retail chains in the Czech Republic on the social network Facebook. This analysis was carried out between September and October 2016 on a sample of 1,271 posts and examines in detail the sentiment of individual user's posts, percentage of answered posts and time-efficiency of the reactions. Obtained values are then compared to the size of each page's fan base, the communication of retail chains in other channels and other connections that could have an impact on number of posts are examined. The goal of the analytical part of the thesis is to evaluate the level and effectiveness of communication of selected retail chains on this rapidly expanding network.
Keywords:
2016; chain stores; customer service; Facebook; marketing mix; social media; Social networks; 2016; Facebook; marketingový mix; obchodní řetězce; sociální média; Sociální sítě; zákaznický servis
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/81642