Název:
Ověření programu s dobrodružnými a kooperativními prvky na základní škole v podmínkách školní TV
Překlad názvu:
Validation of an adventure programme with cooperative elements in school p.e. lessons
Autoři:
Frainšic, Michal ; Fialová, Ludmila (vedoucí práce) ; Bláha, Ladislav (oponent) ; Řepka, Emil (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Ověření programu s dobrodružnými a kooperativními prvky na základní škole v podmínkách školní TV Souhrn Práce se zabývá ověřováním inovativního pohybového programu s dobrodružnými a kooperativními prvky na základní škole. Cílem práce bylo sledování možných změn vlivem programu na sociální akceptaci dětí ve třídě, jejich sebepojetí a množství pohybových aktivit v jejich volném čas. Výzkum měl podobu kvaziexperimentu, konkrétně křížové klasifikace s opakovaným měřením. Experiment probíhal v 6.-8. třídách (N=154) v podmínkách školní tělesné výchovy. Celková doba výzkumu byla 6 měsíců, intervenční doba 3 měsíce, data byla získávána ve třech časových odstupech. Jako výzkumná metoda byl použit Dotazník sociální akceptace a dotazník Sebepojetí, kvalita života. Z výsledků vyplynuly dvě statisticky významné hodnoty, v praktické významnosti vysvětlující však malé množství výsledků. V subškále Vztah žáka ke spolužákům byla statistická významnost p=0,031, která vysvětlovala 3% výsledků a v oblasti Hodnocení spokojenosti s faktory ovlivňujícími sebepojetí byla statistická významnost p=0,002 vysvětlující 6,5% výsledků. U celkového skóre Dotazníku sociální akceptace byl objeven statisticky nevýznamný posun v experimentálních skupinách s významností p=0,065, který vysvětluje 22% výsledků. Intervenční program měl pozitivní...Validation of an adventure programme with cooperative elements in school P.E. lessons Summary of the thesis The thesis deals with validating an innovative motor program with adventure and cooperative elements at a Czech elementary school. The aims of the thesis was to observe possible changes under the influence of the programme in social acceptance of children in class, in their self-concept and the amount of physical activities in their leisure time. The study was a quasi-experiment, concretely a cross classification with repeated testing. It was realized in classes of 6th , 7th and 8th grade (12-14 year old boys) (N=154) in physical education lessons. The research was realized during 6 month, intervention time was 3 months and data were gained in three time intervals. We have used the Social acceptance questionnaire and Self-concept and quality of life questionnaire as main research methods. Results brought two statistically significant values, however, in practical significance they explain a small number of results. Values in the sub-scale Pupil-classmates relationship were statistically significant (p=0,031), which explained 3% of results, and values in the item Evaluation of satisfaction with factors effecting self-concept had the statistical significance p=0,002 explaining 6,5% of results. In the...
Klíčová slova:
Dobrodružná výchova; Dotazník sociální akceptace; kooperativní výuka; kvaziexperiment; sebepojetí; Adventure education; cooperative learning; quasi-experiment; self-concept; Social acceptance questionnaire