Original title:
Představy smrti u dětí
Translated title:
Conception of death percieved by children
Authors:
Kubáňková, Jarmila ; Valentová, Lidmila (advisor) ; Pokorná, Věra (referee) ; Klusák, Miroslav (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem práce je porozumění tomu, jak děti přemýšlí o světě a jak se v něm orientují. Ambicí výzkumu je nalezení významů, které děti smrti přikládají. Jedním z předpokladů výzkumu je domněnka, že na představy o smrti se nelze ptát přímo, aniž by docházelo k nežádoucí redukci potenciálně bohaté odpovědi. Z tohoto důvodu byl zvolen jako nástroj Tematický apercepční test, přičemž děti vyprávěly příběhy na předem vybrané tabule. Na výzkumu spolupracovalo jedenáct devíti až desítiletých dětí, které navštěvovaly, nebo právě ukončily docházku do 3. tříd pražských ZŠ. Z výzkumu vyplynulo, že v příbězích dětí, které by ještě neměly dosahovat abstraktního stadia myšlenkových operací, se již objevují jevy jako je paradox, koloběh života, schopnost zemřít tzv. z psychických příčin, nebo názor, že vzpomínání na zemřelého člověka znamená jakési "bytí s ním" a může být úlevné. Zdá se tedy, že není daleko doba, kdy vývojová psychologie vymění teorii od konkrétního k abstraktnímu za nějakou jinou, která bude lépe odrážet skutečnost. KLÍČOVÁ SLOVA představy o smrti, děti, narativní přístup, TAT, tematická analýza příběhuThe aim of this paper is better understanding how children think about the world and what they know about how it goes there. The ambition of the research is to find meanings that children attach to the death. One of the prerequisites of research is the assumption that images of death can not be asked directly without causing undesirable reduction of potentially rich answers. For this reason, Thematic Apperception test was elected as a tool and the children told stories to a pre-selected board. Eleven children, at the age from nine to ten collaborated on the research. All of them attended, or just completed 3rd class in Prague's elementary schools. The research showed that in the stories of children who would still not reach the stage of abstract intellectual operations already appear phenomena such as paradox, the cycle of life, psychological causes as the reason of death, or the idea that memories of the deceased man is a "being with him "and can be a relief. So it seems that the time when developmental psychology theory replace the concrete to the abstract for some other, better reflect reality is not so far. KEYWORDS conception of death, childhood, narrative approach, TAT, thematic analysis of the story
Keywords:
childhood; conception of death; narrative approach; TAT; thematic analysis of the story; děti; narativní přístup; představy o smrti; TAT; tematická analýza příběhu
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/81290