Název:
Efektivita a soukromé financování v sektoru veřejného vysokého vzdělávání České republiky
Překlad názvu:
Efficiency and private financing in public higher education sector of the Czech Republic
Autoři:
Fidler, Vojtěch ; Pertold-Gebicka, Barbara (vedoucí práce) ; Víšek, Jan Ámos (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] Public higher education in the Czech Republic is financed by general taxation. Due to permanent lack of financial sources in the sector, there should be sought alternative ways of financing, among which private financing is considered to be the best alternative. Nevertheless, it is important that these additional funds are managed efficiently. Thus, next to private financing, the thesis also studies efficiency of the sector as these two areas are interrelated. The results of private funding model indicate feasible realization with relatively low negative impact on private rate of return. Using DEA method, the efficiency analysis reveals that although Czech universities are teaching efficiently, they lack efficiency in research. This suggests that current financing scheme should be adjusted accordingly. Higher education is also studied from theoretical perspective and discussed are such topics as quality, mass education or the recent reform proposal.Veřejné vysoké školství je v České republice financováno z veřejných daní. Kvůli permanentnímu nedostatku finančních zdrojů v sektoru by měly být vyhledávány alternativní způsoby financování, mezi nimiž bývá považováno soukromého financování za nejlepší alternativu. Nicméně je důležité, aby tyto dodatečné zdroje byly spravovány efektivně. Proto práce studuje vedle soukromého financování i efektivitu sektoru neboť tyto dvě oblasti jsou provázané. Výsledky modelu soukromého financování indikují, že realizace tohoto kroku je dostupná a má relativně malý dopad na soukromou míru návratnosti. Za použití metody DEA analýza efektivnosti odhaluje, že ačkoliv české vysoké školy vyučují efektivně, postrádají efektivitu v oblasti výzkumu. To naznačuje, že současné nastavení financování by mělo být vzhledem k výsledkům upraveno. Vyšší vzdělávání je také studováno z teoretického pohledu a diskutována jsou taková témata jako kvalita, masové vzdělávání či nedávný návrh reformy.
Klíčová slova:
ekonomie vzdělanosti; financování vyššího vzdělání; veřejná politika; vyšší vzdělání; vzdělanost; economics of education; education; financing higher education; higher education; public policy