Original title:
Písanka pohledem výtvarníka
Translated title:
Aesthetical Approach to a Copybook
Authors:
Pomajbíková, Dana ; Kafková, Helena (advisor) ; Kornatovský, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Písanka pohledem výtvarníka sleduje několik zásadních otázek týkajících se učebních textů pro psaní. V první řadě jde o to, jakým způsobem dochází ke schvalování učebních textů - písanek a zda má zásadní slovo didaktik, výtvarník nebo vydavatel. Dále řeší, zda není možné, aby byla vizuální podoba písanek jiná; o návrhy se pokouší s dětmi, navrhuje možné jiné výtvarníky a ilustrátory, porovnává materiály k výuce psaní ve světě, například v Německu, Norsku, USA. A v neposlední řadě zjišťuje, jestli ožehavou otázku vzhledu a umělecké funkčnosti písanek vnímají negativně i další pedagogové. Klíčová slova: písanka pro I. ročník ZŠ, ilustrátoři, psaní, motivace, učební texty z ciziny, didaktik, schvalování, komiks, smysly, žáci prvních a pátých tříd, dotazník, pedagogové na I. stupni ZŠDissertation called "Coppybook from the designer's point of view" follows some basic questions related to educational books for writing. Primarily it concentrates to a way of coppybooks approval - if the main stakeholder / decision maker is didactic, designer or editor. Author opens a question if the visual form could be changed. Tries to create a new design together with kids, suggests new illustrators and designers, compares domestic coppybooks with foreign onces, for example from Germany, Norway or USA. Last but not least author questions also other pedagogues, if they discuss the art funcionality of coppybooks and share an negative feeling of it. Key words: Coppybook for 1 grade elementary school, illustrators, writing, motivation, foreign text books, didactic, comics, senses, pupils of 1st and 5th grades, questionair, teachers of elementary school.
Keywords:
aesthetics; decision-making; elementary education; Grounded Theory; illustration; literacy; estetický názor; gramotnost; ilustrace; rozhodování; Založená teorie; základní vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/80986