Original title:
Pracovní paměť a dyslexie
Translated title:
Working memory and dyslexia
Authors:
Benešová, Zuzana ; Morávková Krejčová, Lenka (advisor) ; Mertin, Václav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá souvislostmi dyslexie a pracovní paměti. V teoretické části jsou zmíněna současná pojetí dyslexie a pracovní paměti, se zaměření na klasický model pracovní paměti podle Baddeleye, který rozlišuje 4 základní složky: centrální exekutivu, fonologickou smyčku, vizuálně prostorový náčrtník a epizodický zásobník. Hlavní částí této práce je souhrn současných výzkumů, týkajících se pracovní paměti a jejího vztahu k dyslexii. V praktické části se autor věnuje návrhu výzkumu testující úroveň a fungování pracovní paměti u jedinců s dyslexií a bez obtíží za pomocí metody WMBT-C. Klíčová slova: Pracovní paměť, dyslexie, centrální exekutiva, fonologická smyčka, vizuálně-prostorový náčrtník, epizodický zásobníkThis thesis examines the connections of dyslexia and working memory. The theoretical part of this paper is dedicated to the contemporary concept of dyslexia and working memory, the main focus is on the classical model of working memory by Baddeley who distinguishes 4 basic components: central executive, phonological loop, visuo-spatial sketchpad, and the episodic buffer. The main part of this work is a summary of current research on working memory and its relationship to dyslexia. In the practical part, the author focuses on the design of research and testing levels of working memory functioning in individuals with dyslexia and without difficulty using the WMBT-C method. Keywords: Working memory, dyslexia, phonological loop, central executive, visuo-spatial sketchpad, episodic buffer
Keywords:
central executive; dyslexia; episodic buffer; phonological loop; visuo-spatial sketchpad; Working memory; centrální exekutiva; dyslexie; epizodický zásobník; fonologická smyčka; Pracovní paměť; vizuálně-prostorový náčrtník
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/80804