Název:
Osobnost dítěte a zahájení docházky do mateřské školy
Překlad názvu:
The child's personality and beginning attending a nursery school
Autoři:
Zradičková Šafránková, Karla ; Horáková Hoskovcová, Simona (oponent) ; Šírová, Eva (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Moderujícím procesem zvládání nároků socializující společnosti je schopnost autoregulace jedince. Výrazným vývojovým socializačním prvkem je přechod, tranzice z rodinného prostředí do mateřské školy, fungující v interakci různých změn. Teoretické základy našeho výzkumného projektu tvoří koncept resilience vycházející ze sociálně kognitivní teorie. Probandy tvořila skupina 97 dětí předškolního věku, začínajících s docházkou do mateřské školy, příchozích z rodinného prostředí. Data byla shromažďována dvakrát, v září a v listopadu. Výzkumná data plynou ze dvou zdrojů - pozorování a dotazník. Co se týče pozorování, byly předem stanoveny oblasti sledování. Frekvenci a kvalitu behaviorálních projevů dítěte v adaptačním období zaznamenával pedagog do pozorovacího archu, který byl vytvořen na základě studia literatury s tématem adaptace a empirie. Resilientní faktory jsou operacionalizované iniciativou, seberegulací a kvalitou vztahů, měřené škálou DECA - P2 - Devereux Early Childhood Assessment for Preschoolers, volně přeloženo jako Devereuxská škála pro rané dětství. Pro účely výzkumu byla převzata a převedena do českého jazyka z originálu amerických výzkumníků LeBuffe a Naglieri (2012) ve spolupráci s Devereuxským centrem pro podporu resilience u dětí. Škála DECA-P2 se zaměřuje také na mapování...The ability of autoregulation of an individual is a process which moderates coping with social demands. The transition from family environment to a nursery school, functioning in the interaction of various changes, can be considered one of such strong developmental challenges. Theoretical foundations of our research project consist of the concept of resilience based on social cognitive theory. Our probands were a group of 97 preschool children, beginning with attending a nursery school, incoming from the family environment. The data has been collected twice, in September and November. In our research, the data stem from two sources - teacher's observations, and a questionnaire method. As for observations, the areas of monitoring have been established in advance. The frequency and quality of behavioral expressions of children in the adaptation period were recorded by teachers utilizing observation sheets, which were created based on the study of literature on adaptation, and empiricism. Resilient factors are operationalized by initiative, self-regulation, and quality of relationships, measured by means of the DECA - P2 (Devereux Early Childhood Assessment for Preschoolers) questionnaire method. For the purposes of this research, it was transferred and converted into the Czech language from the...
Klíčová slova:
resilience; tranzice; resilience; transition