Název:
Vztah narativity literatury a počítačových her
Překlad názvu:
Relation of narrative of novels and computer games
Autoři:
Hanták, Daniel ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se snaží charakterizovat vztah narativu literatury a počítačových her. Ve své první části pojmenovává specifika narativu v počítačových hrách, ale také ukazuje, jak na něj formou multiformních příběhů reaguje narativ literární. Ve své druhé části typologizuje možné druhy vztahu mezi těmito dvěma médii (vliv genetický, vliv strukturně analogický, vliv funkční totožnosti, vliv vzájemného kontextového působení, vztah metatextový a změny způsobené vzájemným ovlivňováním percepčních zájmů), ukazuje možnosti, jakými směry mohou být využity, a následně ukazuje některé výrazné příklady z obou médií, které tyto vztahy vhodně dokreslují. Největší důraz je kladen právě na vliv strukturně analogický kvůli porovnání možností v obou druzích narativu. KLÍČOVÁ SLOVA naratologie - narativ - fikční světy - komparatistika - literatura - počítačové hryThis paper tries to characterize relation between narrative of novels and computer games. In its first part it points out specifics of the narrative of videogames, but also shows how narrative used in literature reacted in a form of multiform stories. It defines the possible kinds of relations between these two media (genetical influence, influence of structural analogy, influence of functional similarity, influence of shared contextual functioning, metatextual relation and changes caused by shared influences of perception), shows possible directions in which they can be used and finally it shows some of the prominent examples from both media to make these relations clearer. The main interest of the paper is then influence of structural analogy because of comparison of possibilities in both kinds of narrative. KEYWORDS narratology - narrative - fictional worlds - comparatistics - literature - computer games
Klíčová slova:
naratologie - narativ - fikční světy - komparatistika - literatura - počítačové hry; narratology - narrative - fictional worlds - comparatistics - literature - computer games