Název:
Vztah žáků k přírodě
Překlad názvu:
Students' Relationship to the Nature
Autoři:
Zimová, Eliška ; Novotný, Petr (vedoucí práce) ; Jančaříková, Kateřina (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce s názvem "Vztah žáků k přírodě" se zabývá vztahem žáků k přírodě. Tento vztah je zjišťován na základě dotazníku, který vytvořil německý doktor a učitel Otto Schmeil v roce 1899. První část práce obsahuje definice a vysvětlení základních pojmů vztahujících se k tématu, např. příroda, vztah k přírodě, ekologie a environmentalistika, RVP, apod. Druhá část se věnuje výzkumu. Původní dotazník pochází z knihy Dr. O. Schmeila s názvem "Über die Reformbestrebungen auf dem Gebiete des naturgeschichtlichen Unterrichts". Tento dotazník byl v roce 1899 předložen 150 respondentům ve věku 12-14 let. Otázky v dotazníku jsou zaměřeny na zkušenosti žáků s přírodou, např. "Viděl/a jsi někdy, jak se vyrábí sýr?", "Viděl/a jsi lézt šneka?", apod. Stejný dotazník byl předložen 405 žákům v dnešních českých školách ve stejném věkovém složení jako původní dotazník. Diskuze a závěr se věnuje porovnání mezi odpověďmi respondentů roku 1899 a 2015 a zároveň porovnání mezi respondenty z města a respondenty z vesnice ve výzkumu z roku 2015. Klíčová slova Vztah k přírodě, příroda, ekologie, environmentalistika, Otto SchmeilThis thesis titled "Students' Relationship to the Nature" deals with the topic of students' relationship to the nature. This relationship is found out on the basis of a questionnaire, which was created by the German doctor and teacher Otto Schmeil in the year 1899. The first part of this thesis contains the definition and explanation of basic concepts related to the subject, such as nature, relationship to the nature, ecology and environmentalism, etc. The second part is dedicated to the research. The original questionnaire comes from the book of Dr. O. Schmeil, that is titled "Über die Reformbestrebungen auf dem Gebiete des naturgeschichtlichen Unterrichts". In 1899 this questionnaire was submitted to 150 respondents in the age of 12-14. The questions in this questionnaire are focused on the experiences of pupils with nature, such as for example: "Have you ever seen how to make cheese?", "Have you ever seen a snail in move?", etc. The same questionnaire was submitted to 405 pupils in nowaday Czech schools that were in the same age composition as the originally questionned were. The final discussion and conclusion is dedicated to a comparison between the replies of the respondents in 1899 and in 2015, and at the same time, in the research from the year 2015 to a comparison between respondents from...
Klíčová slova:
ekologie; environmentalistika; Otto Schmeil; příroda; vztah k přírodě; ecology; environmentalism; nature; Otto Schmeil; the relationship to the nature