Název:
Integrace studenta s těžkým tělesným postižením se zvláštním zaměřením na výuku tělesné výchovy
Překlad názvu:
Integration of a student with severe physical disability with special focus on physical education
Autoři:
Zerzán, Petr ; Vařeková, Jitka (vedoucí práce) ; Prokešová, Eva (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Integrace studenta s těžkým tělesným postižením se zvláštním zaměřením na výuku tělesné výchovy Cíle: Cílem práce je prostřednictvím kasuistiky poukázat na možnosti integrace žáka s těžkým tělesným postižením, konkrétně fokomélií horních i dolních končetin, do výuky tělesné výchovy. Metody: Vzhledem k jedinečnosti tématu byla zvolena metoda kazuistiky, neboli případová studie žáka s tělesným postižením fokomélie. Jako metody sběru dat byly využity rozhovory, analýza dokumentace, dotazníky a pozorování. Výsledky: Z výsledků vyplývá, že integrovat žáka s fokomélií lze částečně. Vždy je nutná komplexní znalost specifik konkrétního postižení. Výstupem našeho zkoumání jsou uskutečněné vyučovací jednotky v souladu s ŠVP (korespondující s RVP) s integrací žáka s fokomélií. Z následného hodnocení můžeme konstatovat, že vhodnými postupy se jeví peer-tutoring, modifikované obsahy výuky a paralelní individuální výuka. Tyto principy adaptované tělesné výchovy zajistily kooperaci žáka s kolektivem třídy, podpořily jeho empowerment a podařilo se nám rozšířit jeho zkušenost s různými pohybovými aktivitami, i s přesahem do volného času. Klíčová slova: fokomélie, integrace, tělesná výchova, střední škola, student se zdravotním postiženímTitle: Integration of a student with severe physical disability with special focus on physical education Objectives: The aim of this thesis is using a case study to point out possibilities of integration of a student with severe physical disability, specifically phocomelia, into Physical education. Methods: Due to the uniqueness of the issue, a casuistry or a case study was chosen. Interviews, documentation analysis, questionnaires and observation were used for a data acquisition. Results: Results imply that a partial integration of a student with phocomelia is possible. It is always necessary to know the specifics of a physical disability. The output of our research represent lessons that the student with phocomelia took part in. Consequently, we found peer-tutoring, modified contents of education and a paralel individual education as a beneficial practice. These principles of adapted physical education had an effect of the student's cooperation with the class. They gave support to his empowerment as well. We also extended the student's experience with various physical activities that can variegate his free time activities. Keywords: phocomelia, integration, physical education, high school, student with severe physical disability
Klíčová slova:
fokomélie; integrace; student se zdravotním postižením; střední škola; tělesná výchova; high school; integration; phocomelia; physical education; student with severe physical disability