Název:
Problematika homofobie v žákovských kolektivech pohledem vyučujících
Překlad názvu:
Homophobia among student groups from the teacher's perspective
Autoři:
Golebiowská, Irena ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Machovcová, Kateřina (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se věnuje problematice homofobie v žákovských kolektivech z pohledu vyučujících. Hlavním cílem mé práce bylo zmapovat, jakým způsobem vyučující základních škol a víceletých gymnázií smýšlejí o problematice homofobie ve školním prostředí. Teoretická část práce je rozdělena do tří celků. V první části se zabývám především konceptem sexuality, v rámci něhož jsou popsány jednotlivé složky sexuality, základní informace o homosexualitě a zvláštní pozornost je věnována sociokulturnímu konceptu sexuality, který je dán do souvislosti s problematikou homofobie. Druhá kapitola pojednává o období dospívání z hlediska kognitivního, afektivního a sociálního vývoje. Poslední část práce se věnuje tématu sexuality a homofobie v rámci školního prostředí s akcentem na riziko homofobního obtěžování a šikany. V empirické části práce se zabývám výzkumem, který byl realizován formou polostrukturovaných rozhovorů s vyučujícími základních škol a víceletých gymnázií. Ve výzkumu jsem se zaměřila především na zkušenosti vyučujících s konkrétními projevy homofobie v žákovských kolektivech a na jejich představy a postoje k oblastem souvisejících s problematikou homofobie ve školním prostředí. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)This bachelor thesis focuses on how school teachers perceive the issue of homophobia among student groups. The aim of this work was to explore the thoughts and impressions of homophobia in school environment from the perspective of elementary school and grammar school teachers. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter describes the concept of sexuality and defines its particular components and basic information about homosexuality. I especially focused on the sociological-cultural concept of sexuality and its relation to homophobia. Second chapter discusses the changes in cognitive, affective and social development during adolescence. Last chapter focuses on the subject of sexuality and homophobia in school environment and addresses the issue of homophobic harassment and bullying. In the empirical part I described my research and analyzed semi-structured interviews with elementary and grammar school teachers. I mainly focused on exploring their experience with specific manifestations of homophobia in school environment, and on their attitudes towards that issue. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Klíčová slova:
dospívání; gender; homofobie; homofobní šikana; homosexualita; Sexualita; školní třída; adolescence; gender; homophobia; homophobic bullying; homosexuality; school environment; Sexuality