Název:
Komunikační strategie zapatistického hnutí v Chiapasu
Překlad názvu:
Communication STrategies of Zapatist Movement in Chiapas
Autoři:
Šmausová, Veronika ; Křížová, Markéta (vedoucí práce) ; Opatrný, Josef (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (česky) Ve své diplomové práci představím zapatistické hnutí, jeho mediální strategie a pomocí případové studie popíši jeho vizuální komunikaci. Po zhodnocení významu mediálních strategií hnutí dokáži, že mediální komunikace zapatistů hrála zásadní roli v proměně mexické společnosti ve druhé polovině 90. let a přímo ovlivnila proces transitu k demokracii v Mexiku. V úvodu vysvětlím, jak může být zpravodajská fotografie pramenem zkoumání zapatistů a přednesu základní hypotézy svého výzkumu. V historické části hnutí zasadím do společenského, politického a historického kontextu mexické společnosti a státu Chiapas, kde povstání roku 1994 propuklo, vysvětlím příčiny povstání a uvedu jeho cíle. Před tím, než se budu zabývat aspekty komunikace zapatistů, popíši mexické mediální prostředí, do kterého je potřeba mediální výstupy zapatistického hnutí zasadit. Mediální strategie a mýty vytvořené hnutím vylíčím v obecné rovině. V rámci případové studie zkoumající fotografie EZLN v časopise Proceso v letech 1994 a 2001 srovnám vizuální komunikaci zapatistů s mediálními strategiemi hnutí a budu se detailně věnovat znakům definujícím EZLN. V závěru zodpovím výzkumné otázky a shrnu své poznatky.(in English): In this thesis I present the Zapatista movement and its media strategy. Further I describe its visual communication by means of a case study. After evaluating the significance of media strategies of the zapatista movement, I will prove that Zapatistas' media communication played a crucial role in the transformation of Mexican society in the late 90s and directly influenced the process of transition to democracy in Mexico. In the introduction I will explain how news photographs can be a source of exploration of the Zapatistas and I will introduce the basic hypotheses of my research. In the historical part of my introduction I will put the movement in the context with the political, social and historical development of Mexico and the state of Chiapas, where the uprising broke out in 1994 and I will explain the causes of the rebellion and introduce its goals. Before I describe the aspects of Zapatistas' communication, I will focus on the Mexican media environment so that I can link it with the media outlets of the Zapatista movement. I will describe in general terms media strategies and myths created by the movement. In the case study I will examine photographs of EZLN published in the magazine Proceso in the years 1994 and 2001, I will compare the Zapatistas' visual communication with...
Klíčová slova:
Chiapas; EZLN; fotografie; Internet; mediální strategie; Mexiko; obsahová vizuální analýza; subcomandante Marcos; vizuální komunikace; Zapatistické hnutí; časopis Proceso; Chiapas; EZLN; Internet; magazine Proceso; media strategies; Mexico; photography; Subcommandante Marcos; visual communication; visual content analysis; Zapatista movement