Original title:
Srovnání Montessori třídy a třídy běžné v rámci alternativní a tradiční mateřské školy
Translated title:
Comparison of a Montessori and an ordinary class in the alternative and traditional pre-school education
Authors:
Cinková, Michaela ; Prokop, Jiří (advisor) ; Syřiště, Ivo (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV Srovnání Montessori třídy a třídy běžné v rámci alternativní a tradiční mateřské školy Abstrakt Bakalářská práce Srovnání Montessori třídy a třídy běžné v rámci alternativní a tradiční mateřské školy porovnává tradiční třídu a Montessori třídu v rámci předškolního vzdělávání. Práce je rozdělená na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se zabývá základy vzdělávacího systému Marie Montessori zaměřeného na předškolní výchovu. Dále objasňuje cíle, metody a postupy výchovného systému tradiční mateřské školy. Druhá, praktická část, je zaměřená na výzkumnou metodu kvalitativní. Uvádí výsledky analýzy dokumentů, rozhovoru s učitelkami a výsledky pozorování režimu dne - atmosféry, řízení a typ jednotlivých činností, vybrané třídy tradiční i třídy Montessori. Klíčová slova Montessori, předškolní vzdělávání, srovnávání, běžná třída, alternativní třídaTITLE The Comparison of a Montessori and an ordinary class in the alternative and traditional pre- school education Abstract The aim of this bachelor thesis - The comparison Montessori and an ordinary class in the alternative and traditional pre-school education is to compare a traditional class and a Montessori class in pre-school education. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part deals with the basics of Marie Montessori's education system focused on pre-school education. It further clarifies the objectives, the techniques and the methods of the education system of an ordinary nursery school. The second, practical, part, is focused on the qualitative research method. It presents the analysis of documents, the results of the interviews with teachers and the outcomes of the observations of the daily routine, the atmosphere and the management and types of each activity of both a regular and a Montessori class. Key words Montessori, pre - school education, compare, ordinary class, alternative class
Keywords:
alternative class; compare; Montessori; ordinary class; pre - school education; alternativní třída; běžná třída; Montessori; předškolní vzdělávání; srovnávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/78594