Název:
Občanské vzdělávání dospělých v Německu a jeho specifika v nových spolkových zemích
Překlad názvu:
Adult Civic Education in Germany and its Specifics in the New Federal States
Autoři:
Landa, Martin ; Kunštát, Miroslav (vedoucí práce) ; Mlsna, Petr (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce zkoumá systém německého občanského vzdělávání dospělých a jeho specifika v nových spolkových zemích. Autor nejprve představuje koncept občanského vzdělávání dospělých (z německého výrazu politische Bildung), popisuje vývoj občanského vzdělávání a vysvětluje, jaké jsou cíle moderního občanského vzdělávání a jak se liší od indoktrinace či propagandy. Následně se práce zaměřuje přímo na Spolkovou republiku Německo. Nejprve vysvětluje unikátní historickou zkušenost, z níž německé občanské vzdělávání vychází, a dále sleduje jeho vývoj. Autor poté vymezuje stávající stav oboru, přičemž se zaměřuje zejména na veřejné organizace vystihující univerzální koncept občanského vzdělávání: Spolkovou centrálu pro občanské vzdělávání a zemské centrály. Následuje přehled aktuálních rizik a výzev občanského vzdělávání. Další část práce se zaměřuje na nové spolkové země. Vykresluje základní kontext bývalé Německé demokratické republiky, poté studuje, jak občanské vzdělávání reagovalo po sjednocení v roce 1990, a to v rovině organizační, i z hlediska cílů, obsahu a forem. LANDA, Martin. Občanské vzdělávání dospělých v Německu a jeho specifika v nových spolkových zemích. Praha, 2016. 73 s. Diplomová práce (Mgr.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut mezinárodních studií. Katedra...This diploma thesis examines the system of adult civic education in Germany and its specifics in the new federal states. At first, the author introduces the concept of adult civic education (from the German term politische Bildung), describes the evolution of civic education over time and explains what the goals of modern civic education are and how these differ to indoctrination or propaganda. Later this paper focuses directly on the Federal Republic of Germany, starting by explaining the unique historic experience behind German civic education and its development over time. The author then defines the up-to-date face of affairs, while particularly focusing on the public organisations which represent the universal concept of civic education: the Federal Agency for Civic Education and the State Agencies. An overview of the recent threats and challenges to civic education follows. The next part of this thesis focuses on the new federal states. It outlines the basic context of the former German Democratic Republic, then it studies, how civic education reacted after the reunification of 1990 on the organisational level and in terms of the goals, contents and forms. LANDA, Martin. Občanské vzdělávání dospělých v Německu a jeho specifika v nových spolkových zemích. Praha, 2016. 73 s. Diplomová práce...
Klíčová slova:
nové spolkové země; občanské vzdělávání dospělých; Spolková centrála pro občanské vzdělávání; Spolková republika Německo; znovusjednocení Německa 1990; Adult Civic Education; Federal Agency for Civic Education; Federal Republic of Germany; German Reunification 1990; New Federal States