Original title:
Učení se a obtížné okamžiky pracovní dráhy u pomáhajících profesí
Translated title:
The Learning Process and the Difficult Moments of an Occupational Track in Helping Professions
Authors:
Ghaloomová, Aneta ; Kopecký, Martin (advisor) ; Záškodná, Helena (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku celoživotního vzdělávání a učení se u pracovníků pomáhajících profesí. Nejprve poskytuje pohled na specifika a nároky pomáhající profese a na obtížné momenty spojené s jejím výkonem. Dále popisuje jednotlivé formy celoživotního vzdělávání a učení se, a to formální vzdělávání, neformální vzdělávání a informální učení se a klade si za cíl zjistit, která z těchto forem je hodnocena jako přínosná pro zvládání náročných okamžiků při výkonu pomáhající profese. Pomocí kvalitativní metody rozhovoru s vybranými respondenty, pracovníky pomáhajících profesí, je realizováno empirické šetření o zkušenostech s náročnými okamžiky a jednotlivými formami celoživotního vzdělávání a učení se. Následuje analýza získaných zjištění, formulace závěru a doporučení z něj vzešlých. Klíčová slova: pomáhající profese, formální vzdělávání, neformální vzdělávání, informální učení se, supervize, kvalitativní výzkumThis bachelor thesis focuses on the issue of a lifelong learning process and on the people who work in helping professions. At first, it provides a view on specific requirements of helping profession and on the difficult moments connected with their (people's) performance. Further it describes particular forms of lifelong learning and formal and informal education that tries to find out which of these forms is evaluated as beneficial to cope with the demanding points during the performance of helping profession. By using a qualitative method of an interview with some chosen respondents, workers in helping profession, an empirical inquiry about the people's experience of the difficult moments at work and about each form of lifelong learning and education is performed. Subsequently, the thesis analyses the gained findings then draws up a conclusion and a recommendation which arose from the analysis of the interview. Key words: helping professions, formal education, non-formal education, informal education, supervision, qualitative research
Keywords:
formal education; helping professions; informal education; non-formal education; qualitative research; supervision; formální vzdělávání; informální učení se; kvalitativní výzkum; neformální vzdělávání; pomáhající profese; supervize
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/77595