Original title:
Online svět - Podnikatelský model tzv. Tvůrců obsahu očima konkrétní komunity online podnikatelů
Translated title:
Online world - Content Creators Business Model through the Eyes of a Concrete Community of Online Entrepreneurs
Authors:
Skotáková, Adéla ; Osuský, Michal (advisor) ; Tuček, Milan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá deskripcí online podnikání, konkrétně podnikání v rámci Modelu Tvůrců obsahu (Content creators business model). K popisu využívá komunitu online podnikatelů. Klíčová část práce se věnuje analýze zúčastněného pozorování a rozhovorů se členy komunity. Cíl práce je odhalit fungování komunity online podnikatelů v rámci Podnikatelskému model Tvůrců obsahu v online světě, o kterém přesto existuje málo ucelených informací. Práce poskytuje rozbor vztahů v komunitě, přijímání nových členů, interakcí, vnímání konkurence i žen v online podnikání atd. Práce se snaží přijít na faktory, které ovlivňují úspěšnost podnikatelů. Dále se snaží nacházet vzorce v chování, které mohou k úspěšnosti vést. Během analýzy se podařilo zjistit, že pravděpodobně existuje uměle vytvořená identita tzv. dobrého online podnikatele, kterou se snaží členové zkoumané komunity převzít za vlastní. Dále vyšlo na povrch, že existují externí faktory, které významně ovlivnily úspěšnost online podnikatelů, patří mezi ně přítomnost mentora, podpora rodičů a finanční krize. Samotná komunita je důležitým faktorem, který pravděpodobně nahrazuje podnikatelům intimní vztahy. Celkově velkým plusem Podnikatelského model tvůrců obsahu je možnost nulové finanční investice. Výsledky nemohou být generalizovány na veškeré...The Bachelor thesis is dealing with description of online business, concretely of the Content creators business model. The description is based on a community of online businessmen. The crucial part of the thesis is dedicated to an analysis of observations and interviews with members of the community. The goal of the paper is to reveal the functioning of the community of online businessmen within The Content creators business model in a constantly growing online world about which there is still not enough comprehensive information. The paper provides an analysis of relations in community, accepting of new members, interactions, competition and women position in the online business world etc. The goal is to find out about the success influencing factors. In addition, the paper is trying to define patterns in behavior which may lead to earlier success. The analysis showed that in the community may exist an artificial identity based on requirements for a so called good businessman which majority of the community is trying to embody. Furthermore, it came out that certain external factors which influence success rate may exist including e. g. financial crisis, family support, help of a mentor etc. The community itself is a very important factor which probably substitutes intimate relations to the...
Keywords:
biography; Business; community; competition; cons; mentor; new member; online business; phenomenon; pros; relationships; biografie; Business; fenomén; komunita; konkurence; mentor; negativa; nový člen; online business; pozitiva; vztahy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/77156