Název:
Vliv školního prostředí na vznik poruch příjmu potravy pohledem bývalých pacientek z Havlíčkobrodska
Překlad názvu:
Influence of the school environment for developing eating disorders gaze of ex-patient of Havlíčkobrodsko
Autoři:
Dolejší, Simona ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Kovaříková, Miroslava (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá poruchami příjmu potravy a jejich příčinami a projevy. Vychází z předpokladu, že bývalé pacientky s odstupem času mohou zhodnotit, co za jejich problémy stálo. Teoretická část definuje jednotlivé poruchy příjmu potravy, jejich historii, rizikové faktory vzniku, diagnostiku, epidemiologii a zdravotní komplikace doprovázející tato onemocnění. Praktická část se zaměřuje na nenásilné získání informací formou rozhovoru s otevřenými otázkami. Kvalitativní výzkum zahrnuje kazuistiky šesti žen, z nichž čtyři jsou ve věku nad 20 let a dvě ve věku nad 40 let. Hlavním cílem bylo odhalit, do jaké míry je ve vztahu k vlastnímu tělu ovlivnilo školní prostředí, a jaký postoj zastávají k možné prevenci na našich školách. Návrhová část se snaží obohatit již existující minimální preventivní programy na školách. Jsou zde návrhy na spolupráci škol s odbornými pracovišti, workshopy s pacientkami a náměty do hodin Výchovy ke zdraví. Dále jsou uvedeny projekty zaměřené na mezilidské vztahy a zdravý životní styl. V neposlední řadě jsou uvedeny návrhy zaměřené na vzdělávání učitelů a rodičů žáků v oblasti prevence PPP.This diploma thesis deals with eating disorders, their causes and displays. It is based on the assumption that former patients are able to assess what was the main cause of their problems. The theoretical part defines particular eating disorders, their history, risk factors of their emergence, diagnosis, epidemiology and health complications accompanying this diseases. The practical part focuses on obtaining information by friendly interview with open questions. The qualitative research includes case studies of six women, four of them are over the age of 20 years and two of them over the age of 40 years. The main objective was to discover how they were affected by the school environment in relation to her own body and what attitude do they have to the prospective prevention programs at our schools. The part with recommendations tries to enlarge already existing prevention programs at schools. There are some proposals for cooperation between schools and professional institutions, workshops with patients and some suggestions to lessons of Health education. Further there are mentioned some projects focused on interpersonal relationships and healthy lifestyle. Finally, there are some suggestions focused on education of teachers and parents of students in the prevention of ED.
Klíčová slova:
anorexie; bulimie; krása; tělo; výživa; škola; anorexia; beauty; body; bulimia; school; sustenance