Original title:
Proces adaptace začínajících učitelů mateřských škol jako součást řízení školy
Translated title:
Adaptation process of beginning nursery teachers as a part of school management
Authors:
Trejtnarová, Michaela ; Lisnerová, Romana (advisor) ; Tureckiová, Michaela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá současnou problematikou podpory začínajících učitelů mateřských škol. Zejména jejich přípravou na profesi a samotným procesem adaptace na pracovní prostředí. Teoretická část práce je zaměřena na problematiku podpory začínajících učitelů v ČR od studia a vymezení kompetencí absolventů škol, až po vstup do profese a adaptaci jako součásti řízení školy. V první části práce jsou na základě odborné literatury vymezeny pojmy jako začínající učitel, adaptace - orientace na pracovní prostředí mentoring a mentor - uvádějící učitel. Cílem práce je vytvoření návrhu adaptačního plánu začínajícího učitele v mateřské škole na základě teoretických poznatků a výsledků šetření v oblasti potřeb a očekávání ředitelů mateřských škol i samotných začínajících učitelů. Na teoretický základ navazuje část empirická - výzkumné šetření kvantitativní, složené z dotazníků a rozhovorů, které má za cíl zjistit, zda je adaptace začínajících učitelů součástí řízení školy, jak se do procesu zapojují zkušení učitelé, zjistit shody, očekávání a požadavky při vstupu začínajících učitelů do praxe. Komparace výsledků výzkumných šetření vede k doporučení pro management vzdělávání. Na základě teoretických poznatků a výsledků šetření je v závěru práce navržen adaptační plán pro začínající učitele mateřských škol....The thesis deals with contemporary issues of beginning nursery teacher support. Especially it deals with their preparation for the profession and the actual process of adaptation to the working environment. The theoretical part is focused on the issue of support for beginning teachers in the Czech Republic from studies and defining the competencies of graduates to entry into the profession and adaptation as part of the school management. The aim is to create a draft of a new teacher's adaptation plan in a nursery based on theoretical knowledge and the results of the investigation into the needs and expectations of nursery directors and trainee teachers themselves. Theoretical basis is followed by empirical part - quantitative research survey consisting of questionnaires and interviews, which aims to determine whether the adaptation of beginning teachers is part of the school management and how experienced teachers are involved into the process, to determine agreement, expectations and requirements during the entry of beginning teachers into practice. Comparison of the results of research studies leads to recommendations for management education. Based on theoretical knowledge and the results of the investigation the conclusion is designed the adaptation plan for beginning nursery teachers. KEYWORDS...
Keywords:
adaptation; an introducing; Beginning teacher; mentoring; orientation to the working environment; teacher-mentor; teaching practice; adaptace; mentoring; orientace na pracovní prostředí; pedagogická praxe; uvádějící učitel - mentor; Začínající učitel
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/75149