Název:
ADHD v proměnách času
Překlad názvu:
Attention deficit hyperactivity disorder in the flow of time
Autoři:
Trachtová, Hana ; Mužáková, Monika (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem předkládané práce je poskytnout vhled do historie problematiky poruchy pozornosti a hyperaktivity, a to jak v globálních souvislostech, tedy v zahraničí, tak zejména v našem domácím prostředí. Za pomoci domácí i zahraniční literatury hledá práce odpovědi na otázky, kde a kdy se tato diagnóza objevila poprvé a jak vlastně zněla? Jak se dále proměňoval termín samotný a jak jeho obsah? Jak se měnil přístup okolí k "dětem z hadích ocásků"? V našem prostředí je pak největší důraz kladen na pojmy lehká dětská encefalopatie, lehká mozková dysfunkce a ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, česky deficit pozornosti s hyperaktivitou). Kde a kdy se objevily poprvé, jak se lišil nebo podobal jejich obsah a na nich založený přístup k dětem, jež byly a jsou jejich nositeli. Ze srovnání odpovědí na tyto otázky vyplývá, že ač každý pojem zdůrazňoval jiné hledisko přístupu, jejich obsah se liší pouze minimálně. Jednotlivé názvy odrážejí postupující vývoj odborného poznání i společnosti. Hlavním cílem u nich ale zůstává zejména pomoc dětem, které uvedenými obtížemi trpí.The goal of this work is to provide an insight into the history of ADHD in global consequences, internationally and with special attention to Czech countries. With a contribution of broad number of literature the work is looking for answers on questions: Where and when had the diagnosis of ADHD appeared for the first time and what was it precise meaning? How the term itself and its content changed in time? How the attitude towards the hyperactive children was changing? In our environment the greatest emphasis is laid on terms Light Children Encephalopathy, Light Brain Dysfunction and Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Where and when they first appeared, what was a difference in their meaning and mainly in approach towards children that were its carriers. From the comparison of answers to aforementioned questions it is clear that although each of the terms emphasizes different side of a complex problem the contents differ very slightly. Each title mirrors gradual growth of professional knowledge and society. However main aim, for all of those notions, stays primarily to provide an aid to children suffering from any of the mentioned conditions.
Klíčová slova:
ADHD; hyperaktivita; lehká dětská encefalopatie; lehká mozková dysfunkce; porucha pozornosti; ADHD; attention disorder; hyperactivity; light brain dysfunction; light children encephalopathy