Original title:
Výuka florbalu na druhém stupni základní školy
Translated title:
Floorball teaching at secondary school
Authors:
Grešlová, Veronika ; Pokorný, Ladislav (advisor) ; Dlouhý, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Florbal se v poslední době těší velké oblibě převážně z důvodu své jednoduchosti a finanční dostupnosti. Florbal se v České republice vyučuje na většině škol, nicméně jeho rychlý rozvoj a menší povědomí veřejnosti o této hře se může negativně odrazit v kvalitě výuky tohoto sportu. Diplomová práce si klade za cíl zjistit možnosti výuky florbalu na druhém stupni základních škol a vztah žáků i učitelů k jeho výuce, včetně znalosti pravidel. Za pomoci získaných poznatků byl navržen model výuky florbalu pro tuto věkovou skupiny, který byl následně ověřen v praxi a vyhodnocen jeho přínos. Bylo použito 652 dotazníků vyplněných žáky a 19 učiteli z jedenácti základních škol na území hlavního města Prahy. Experimentální výuka florbalu byla realizována na ZŠ Bohumila Hrabala, kde se jí podrobily dvě skupiny žáků šestých tříd, zatímco dvě jiné skupiny ze stejného ročníku sloužily jako kontrolní vzorek. Účinnost modelu výuky byla ověřena souborem dovednostních testů, které byly provedeny na začátku a na konci blokové výuky. Bylo zjištěno, že materiální vybavení je dostačující na 64 % dotázaných škol, nicméně rozměry jejich tělocvičen jsou často nevyhovující. Výuce florbalu je v průměru věnována desetina vyučovacího času tělesné výchovy, přičemž většinu tohoto času zabere hraní utkání, které je mezi žáky...Floorball has gained a lot of popularity recently, mostly owing to its simplicity and affordability. In the Czech Republic, floorball is taught at a majority of school, but its rapid development and lower public awareness might negatively influence a teaching quality of this sport. The thesis aims to analyse possibilities of floorball teaching at secondary schools and assess an attitude of pupils and teachers to it, including an analysis of pupil's knowledge of floorball rules. Considering these findings, floorball teaching model was proposed, practically tested and its benefits was evaluated. 652 pupil's and 19 teacher's questionnaires from 11 secondary school located in Prague was used. Experimental floorball teaching was realized at ZŠ Bohumila Hrabala, where was tested on 2 groups, while other 2 groups were regarded as a control sample. An efficiency of proposed floorball teaching model was evaluated based on a set of proficiency tests that were undertaken in the beginning and at the end of floorball teaching. It was found out that floorball equipment is sufficient at the 64% of examined schools, but dimensions of their gyms are inadequate. Floorball is taught during one tenth of physical education classes on average and a majority of this time is designated to playing matches, which are the...
Keywords:
floorball; physical education; rules; secondary school; teaching; florbal; pravidla; tělesná výchova; výuka; základní škola
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/74973