Hlavní stránka > Vysokoškolské kvalifikační práce > Diplomové práce > Logopedická intervence u dětí po kochleární implantaci v předškolním věku. Hodnocení pasivní slovní zásoby a porozumění řeči u dětí s kochleárním implantátem před zahájením školní docházky
Název:
Logopedická intervence u dětí po kochleární implantaci v předškolním věku. Hodnocení pasivní slovní zásoby a porozumění řeči u dětí s kochleárním implantátem před zahájením školní docházky
Překlad názvu:
Speech therapy for children after cochlear implantation in the preschool age. Evaluation of passive vocabulary and understanding of speech by children with cochlear implants before starting school
Autoři:
Salačová, Martina ; Hádková, Kateřina (vedoucí práce) ; Mrkosová, Eva (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou kochleárních implantací. Práce je zaměřena na děti v předškolním věku, v posledním roce před vstupem do základní školy. Práce nás seznamuje se všemi náležitostmi, které kochleární implantaci předcházejí, doprovázejí a následují. V práci jsme především zjišťovali možnosti dětí s kochleárním implantátem, zda v komunikačních kompetencích dosáhnou přibližně stejné úrovně jako děti intaktní stejného věku, a to konkrétně v rozvoji pasivní slovní zásoby a ve schopnosti porozumění řeči. Zvolili jsme test Diagnostika jazykového vývoje autorů Gabriela Seidlová Málková a Filip Smolík. Výsledky testů dětí s kochleárním implantátem jsme porovnávali s výsledky testů intaktních dětí stejného věku. Dále jsme z analýzy odborné literatury a rozhovorů s učiteli zjišťovali, které konkrétní faktory mají zásadní vliv na průběh terapie dětí po kochleární implantaci a ovlivňují ji natolik, aby se děti s kochleárním implantátem v komunikačních kompetencích přiblížily úrovni intaktních dětí. Tyto faktory byly sledovány v případových studiích dvou dívek s kochleárním implantátem. KLÍČOVÁ SLOVA: kochleární implantát, pasivní slovní zásoba, porozumění řeči, předškolní věk, logopedická intervenceThesis deals with issues of cochlear implants. It is focused on pre-school children one year before attending basic school. Thesis discusses all requisites that precede, accompany and follow cochlear implantation. We primarily determined the possibilities of children with cochlear implants, whether they can reach approximate levels of communication as intact children of the same age specifically in development of passive vocabulary and in the ability of understanding of speech. We choose the test Diagnosis of Language Development (Diagnostika jazykového vývoje) by Gabriela Seidlová Málková and Filip Smolík. The results of tests of children with cochlear implants were compared with tests of intact children of the same age. Next we used analysis of expert literature and interviews with teachers to determine which particular factors have underlying influence in the process of therapy of children after cochlear implantation and which influence them enough so children with cochlear implants approach communication levels of intact children. These factors were tracked in case studies of two girls with cochlear implants. KEYWORDS: cochlear implants, passive vocabulary, understanding of speech, preschool age, speech therapy
Klíčová slova:
kochleární implantát; logopedická intervence; pasivní slovní zásoba; porozumění řeči; předškolní věk; cochlear implants; passive vocabulary; preschool age; speech therapy; understanding of speech