Název:
Specifika svědeckých výpovědí dětí v trestním řízení z pohledu psychologie
Překlad názvu:
Specifics of children's testimony from the point of view of psychology
Autoři:
Brousilová, Klára ; Boukalová, Hedvika (vedoucí práce) ; Kostelníková, Zuzana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V předkládané bakalářské práci se snažím o představení specifik, kterým musí vyslýchající čelit, pokud roli svědka trestného činu zaujímá dítě do 15 let. V první kapitole jsem krátce pro účely této práce vyjasnila pojem dítě a výslech. Pak se již detailněji zaměřuji na stěžejní témata. Přípravou výslechu je míněno zabezpečení vhodného prostředí pro výslech, nastolení příjemné atmosféry a důkladné vysvětlení právního systému a práv. Druhou kapitolu jsem věnovala komunikačním dovednostem dětského svědka, kde v podkapitolách přibližuji například konverzační pravidla či motivaci ke lhaní u dětí. V nejrozsáhlejší kapitole o sugestibilitě seznamuji čtenáře s nejznámějšími sugestivními technikami, a to jejich definováním, příklady a upozorněním na jejich škodlivost. Empirická část pak v návaznosti na poslední kapitolu teoretické části poskytuje můj návrh kvalitativního výzkumu, který si klade za cíl prozkoumat, zda je v České republice během výslechů dětských svědků využíváno sugestivních technik. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)Presented bachelor thesis is mine attempt at highlighting particularities interrogator is confronted with when a role of witness is fulfilled by child up to 15 years of age. In the first chapter I briefly defined term child and interrogation for the purpose of this thesis. Then I specifically focus on core subjects. Preparation for interrogation is understood as arranging appropriate environment for conducting interrogation, setting pleasant atmosphere and proper explanation of legal system and laws. Second chapter is dedicated to communication skills of child witness; particular subsections describe for example conversation rules or child motivations behind lying. In the most extensive chapter regarding suggestibility reader is introduced to well-known suggestive techniques through their definitions, examples and notifications about their harmful effects. The empirical part serves as follow-up to my last theoretical chapter and proposes qualitative research that would examine whether interrogations of child witnesses in Czech Republic exploit suggestive techniques. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Klíčová slova:
dětská výpověď; komunikace; lhaní; sugestibilita; sugestivní techniky; výslech dětí; children's testimony; communication; interviewing of children; lying; suggestibility; suggestive techniques