Original title:
Vývoj pohlavní identity v předškolním věku
Translated title:
Development of sexual identity in preschool age
Authors:
Bouberlová, Sabina ; Šulová, Lenka (advisor) ; Šírová, Eva (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem bakalářské práce je vývoj pohlavní identity v předškolním věku. Teoretická část se věnuje významu rodiny, vrstevnické skupiny a předškolní instituce ve vztahu k vývoji pohlavní identity dítěte. V práci se zohledňuje význam mateřské i otcovské role a sourozenecké konstelace v kontextu vývoje pohlavní identity. Zohledňuje se také význam mateřské školy, kde popisujeme vrstevnickou skupinu a učitele. Teoretická část se dále věnuje neúplné rodině s ohledem na riziko ve vývoji pohlavní identity dítěte. Návrhem výzkumného projektu je kvaziexperiment s chlapci v předškolním věku. Svým obsahem navazuje na závěry teoretické části práce v oblasti sourozeneckých a vrstevnických vztahů. Klíčová slova: Pohlavní identita, předškolní věk, vývoj pohlavní identityThe theme of the thesis is development of sexual identity in preschoolers. The theoretical part pays attention to the importance of family, peer groups and pre-school insitution in relation to the development of sexual identity. The importance of maternal and paternal roles so as siblings constellation in the context of the development of sexual identity are taken into account. Within the nursery school is mentioned the importance of peer groups and teacher. In the theoretical part is also mentioned incomplete family with regards to the risk in the development of sexual identity. The draft research project is in the form of kvaziexperiment with boys of preschool age. Its content follows on conclusions of the theoretical part of sibling and peer relationships. Keywords: Sexual identity, preschool age, development of sexual identity
Keywords:
development of sexual identity; preschool age; sexual identity; pohlavní identita; předškolní věk; vývoj pohlavní identity
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/74227