Original title:
Vybrané aspekty tělesnosti v reklamních televizních spotech
Translated title:
Selected aspects of the production of embodiment in tv commercials
Authors:
Kurucová, Natálie ; Charvát, Martin (advisor) ; Řehořová, Irena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Aspekty tělesnosti ve vybraných reklamních televizních spotech vychází z hypotézy, podle které reklamní televizní spoty představují specifickou modalitu diskurzivních mechanizmů sexuální reprezentace. Práce aplikuje díla M. Foucaulta a P. Bourdieua na sémiotickou analýzu vybraných spotů. Předpokladem je, že reklamní spoty využívají tělo a motivy sexuality jako jeden z nástrojů mocenského působení na cílové skupiny. Práce se zaměřuje hlavně na představení diskurzivních modelů využívaných v reklamní praxi. Cílem teoretické části je představit zásadní filosofické i sociologické myšlenky a teorie týkající se vnímání tělesnosti, sexuality, mocenských vztahů a otázky subjektivizace. Práce také ukazuje, jak byla úloha těla vnímána v různých historických obdobích a jak se postupně utvářely možnosti využívat tělo a tělesnost v rámci mocenského působení. Cílem praktické části je na příkladu konkrétních reklamních spotů analyzovat a interpretovat poznatky z teoretické části. Záměrem je pomocí sémiotické analýzy odhalit diskurzivní praktiky využívané v reklamních spotech na základě používaných výpovědí, dále analyzovat mocenské působení skrze prezentovanou tělesnost a sexualitu. Práce představuje příklady mocenského působení reklamy a její specifické diskurzivní praktiky, rovněž vymezení...Thesis Selected aspects of the production of embodiment in tv commercials works with an assumption that some tv commercials represent specific modality of discursive mechanisms of sexual representation. This thesis applies the works of M. Foucault and P. Bourdieu to semiotic analysis of chosen advertisements. Assuming that advertisements are using body and sexual motives as one of the instruments of power to affect the target groups. Main focus of this thesis is in introduction of discursive models that are used in advertising. Goal of the theoretical part is to introduce philosophical and sociological ideas and theories relating to perception of physicality, sexuality, power relations and question of subjectivism. The thesis also shows how the role of a body was perceived in different historicals eras and how the ways of use of body and embodiment has gradually developed in terms of power affection. Goal of the practical part is to analyze and interpret the acknowledgments from theoretical part on concrete examples. The aim is, by using semiotical analysis, to reveal discursive practices in advertisements based upon used statements, also to analyze the power affection presented by physicality and sexuality. The thesis presents examples of power affection of advertisements and its specific...
Keywords:
advetisement; biopower; body; Bourdieu; discursive practices; embodiment; Foucault; power; power relations; sexuality; subject; biomoc; Bourdieu; diskurzivní praktiky; Foucault; moc; mocenské vztahy; reklama; sexualita; subjekt; tělesnost; tělo
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/74075